category
Kolme kätevää aamupalaa kookosmannasta

Kolme kätevää aamupalaa kookosmannasta

Heli Koskinen

Jos et ole vielä kokeillut kookosmannaa, niin lukaisepa tämä! Kookosmanna on nimittäin varsinainen keittiön monitoimituote ja uusien juttujen kokeilemisesta nauttivan kotikokkaajan unelma.

Kookosmanna on kookoksen lastuista valmistettua kermaisen ja makean makuista sileää kookossosetta. Kookosmanna valmistetaan jauhamalla kookoksen liha tasaiseksi massaksi matalassa lämpötilassa, jolloin kookoksen hyvät ravintoaineet säilyvät mahdollisimman hyvin. Kookosmanna sisältää kuitua, laihduttajien ja keto-ruokavaliota noudattavien suosimia keskipitkiä rasvahappoja (MCT), rautaa ja mangaania.

Kookosmanna on myös siinä mielessä timanttinen tuote, että se soveltuu monenlaiseen ruokavalioon. Kookosmannan hyödyistä voivat nimittäin nauttia niin vegaanit, ketoilijat kuin gluteenitonta ruokavaliota noudattavat, sekasyöjistä puhumattakaan.

Kookosmanna soveltuu sekä suolaisiin että makeisiin ruokiin

Kookosmanna on monikäyttöinen tuote, ja sitä voi hyödyntää yhtä hyvin sekä suolaisessa ruuanlaitossa että makeassa leivonnassa. Kookosmanna tuo pehmeyttä ja täyteläisyyttä niin mausteisille itämaisille kastikkeille, keitoille ja padoille kuin makeille taikinoille, kakkujen täytteille ja smoothieille. Makea kookosmanna vähentää sokerin, hunajan ja muiden makeuttajien tarvetta, ja tuo rutkasti hyviä ravintoaineita ruokiin ja leivonnaisiin. Kookosmannasta valmistuu helposti vettä lisäämällä myös kookosmaitoa tai kookoskermaa, ja se sulaa makeaksi kastikkeeksi vaikkapa banaanilettujen päälle.

Kookosmannasta valmistuu myös astetta paremmat aamupalat. Kookosmannainen tuorepuuro, chiavanukas ja proteiiniletut pitävät kylläisenä pitkään ja lataavat rutkasti hyviä ravintoaineita päivääsi. Nämä toimivat mainiosti myös välipalana tai viikonloppubrunssin osana.

Hedelmäinen kookosmanna-tuorepuuro (2 annosta)

Hedelmäinen kookosmanna-tuorepuuro

Perinteinen tuorepuuro saa täyteläisyyttä kookosmannasta. Tuorepuuro tehdään vastapuristettuun appelsiinimehuun, joka tuo puuroon C-vitamiinin lisäksi raikasta makua pehmeän kookosmannan vastapainoksi. Tuorepuuron ainekset voi sekoitella illalla ennen nukkumaan menoa, ja aamulla jääkaapissa odottaa valmis herkkuaamupala.

Proteiiniletut kookosmannakastikkeella (10 kpl)

Proteiiniletut kookosmannakastikkeella

Proteiiniletut kruunaavat viikonloppuaamiaisen. Ne ovat mainio aamupala vaikkapa aamutreenin jälkeen, sillä ne sisältävät rutkasti proteiinia ja pitävät kylläisenä pitkään. Nämä herkulliset proteiiniletut saavat makua ja ytyä Voimaruoka 360 Vanilja -proteiinisekoituksesta ja kauraleseistä. Makunautinto viimeistellään sulatetulla kookosmannalla, joka toimii kastikkeena letuille.

Chia-mustikkavanukas kookosmannasta (2 annosta)

Chia-mustikkavanukas kookosmannasta

Chiavanukas on herkullinen ja helposti muunneltavissa oleva aamupala. Tässä reseptissä kookoksinen chiavanukas sai makupariksi mustikan. Myös vanukkaan mustikkakerroksesta löytyy kookosta kookosmannan muodossa. Chia-mustikkavanukas pitää kylläisenä pitkään ja sisältää paljon hyviä ravintoaineita.

Edellinen artikkeli

Together Health: kapselin täydeltä täysravintoa

Seuraava artikkeli

Mikä on Xtra VLCD -dieetti?

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: