Kiusaako stressi?

Kiusaako stressi?

Jutta Mutila

Stressille altistuneen henkilön kortisolitasot nousevat kehossa eli kortsolin tuotanto elimistössä lisääntyy. Kortisoli on hormoni, jota lisämunuainen tuottaa ja sitä kutsutaan myös stressihormoniksi. Liian suuri kortisolitaso mm. aiheuttaa painon nousua nostaen verensokeria kortisolin estäessä insuliinin toimintaa soluissa. Ruoansulatus ja aineenvaihdunta hidastuvat stressin aikana ja kulumaton energia kerääntyy kehossa rasvaksi.

Stressi onkin sekä psyykkinen ja erityisesti pitkittyessään fyysinen vaiva. Tässä muutama vinkki stressin helpottamiseksi!

1. Liiku!

Stressaantunut tuntee olonsa usein kiireiseksi. Tutkimusten mukaan jo kymmenen minuuttia reipasta yhtäjaksoista kävelyä lasketaan terveysliikunnaksi ja rauhallisempikin pidempi käyskentely tuo terveyshyötyjä.

2. Syö hyvin!

Syö monipuolisesti ja säännöllisesti, neljästä kuuteen kertaan päivässä ja juo runsaasti vettä. Täytä lautasesi värikkäällä ruoalla ja herkuttele hedelmillä. Vältä liiallista sokeria, alkoholia, kofeiinia sekä nopeita hiilihydraatteja. Pysähdy ruokailemaan.

Värikkäät marjat

3. Nuku!

Väsymys lisää ja pahentaa stressiä. Muodosta iltarutiinisi rauhalliseksi ja varmista makuuhuoneesi sopivan viileä ilma ja pimeys.

4. Anna aikaa itsellesi!

Tee päivittäin jotain vain itsellesi. Pidätkö lukemisesta? Lue vartti päivässä! Onko ihana vain löhötä tekemättä mitään? Tee niin!

5. Ajattele positiivisesti!

Onko lasisi yleensä puoliksi tyhjä? Kokeile, josko se olisikin puoliksi täynnä. Stressin aikana negatiivinen asenne on arkipäivää ja huonolla asenteella tulee paha mieli niin stressaajalle kuin stressaajan läheisille.

6. Opettele kieltäytymään!

On hyvä opetella olemaan terveen itsekäs. “Ei” on joskus täysin hyväksyttävä sana ja sitä tulee ehdottomasti käyttää tarpeen tullen. Rauhoita kiireinen aikataulusi jättämällä jotakin asioita pois ja lepää.

7. Hemmottele aistejasi!

Pidätkö musiikista? Rakastatko teatteria? Onko leffat sinun juttusi? Viekö ruoka kielesi mennessään? Kuuntele musiikkia ja herkuttele vaikkapa hedelmäsalaatilla tai raakasuklaalla

Nämä stressiä helpottavat tavat on helppo yhdistää ja osa niistä tukee toisiaan. Esimerkiksi kun liikut päivän aikana, nukut illalla paremmin. Syödessäsi hyvin, tunnet olosi virkeämmäksi. Antaessasi aikaa itsellesi vaikkapa konsertin ajaksi, hemmottelet samalla aistejasi. Kieltäytyessäsi ylimääräisestä (turhasta) hommasta, ehdit hemmotella itseäsi ja alat ajattelemaan positiivisemmin!

Harmonia-tuote naisen sylissä

Harmonia KSM66 on yksi apulainen stressaavaan elämäntilanteeseen. Se normalisoi ja harmonisoi kehon toimintoja. Stressinsietokyky paranee ja kortisolin tuotanto tasapainottuu. Tuotteesta on on tehty 18 placebo-kontrolloitua kaksoissokkotutkimusta. Kyseessä ei ole kuitenkaan pikaratkaisu stressin hoitoon, vaan vaikutus alkaa parin viikon päästä käytön aloituksesta ohjeen mukaisella annostuksella, ja vaikutus kasvaa ajan myötä.

Aswagandha

Tutkimuksen mukaan Harmonia KSM66:n sisältämä KSM66-ashwagandhauute:

  • Helpottaa stressiä
  • Auttaa ylläpitämään psyykkistä ja fyysistä suorituskykyä
  • Edistää emotionaalista tasapainoa
  • Tukee nukahtamista
  • Edistää rentoutumista
  • Tukee palautumista
  • Tukee jaksamista
  • Tukee seksuaalienergiaa ja -toimintoja
  • Tukee lihasmassan kasvua

Edellinen artikkeli

Kevennä ja laihdu – kuusi toimivaa nyrkkisääntöä

Seuraava artikkeli

Ravintoketjun huipulla

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: