Vatsa kuntoon ruokavaliolla ja vahvalla maitohappobakteerilla

Vatsa kuntoon ruokavaliolla ja vahvalla maitohappobakteerilla

Sami Sundvik

Lähes puolet suomalaisista kärsii erilaisista vatsan ja suoliston ongelmista. Vaikka vatsaongelmat tuntuvat joskus todella mystisiltä eikä ongelmien alkuperä tunnu selviävän millään, ei vatsaongelmien hoitaminen yleensä ole valtavan monimutkaista. Muutamalla yksinkertaisella vinkillä vatsasi voi paremmin jo muutamassa päivässä.

1. Vältä eineksiä ja valmisruokaa, sokeria ja lisäaineita

Mitä puhtaampaa ja vähemmän prosessoitua ravintoa syöt, sitä enemmän elimistösi saa sen tarvitsemia ravintoaineita – ja vastaavasti vähemmän ylimääräisiä, kehoasi kuormittavia aineita. Sokeri tai lisäaineet eivät tue kenenkään vatsan hyvinvointia.

Myös ravintolisien kohdalla pätee sama sääntö – mitä vähemmän käyttämäsi ravintolisät sisältävät lisäaineita, sitä paremmin ravintoaineet imeytyvät, ja sitä paremmin vatsasi voi.

2. Pureskele ruoka huolellisesti ja juo riittävästi puhdasta vettä aterioiden välillä

Varaa riittävästi aikaa ruokailuun ja pureskele ruokasi huolellisesti. Älä juo liikaa nestettä aterioiden aikana, vaan juo vettä pääasiassa aterioiden välillä. Yksi lasillinen vettä aterian yhteydessä riittää varmasti ruokajuomaksi.

3. Syö riittävästi marjoja ja vihanneksia – saat niistä vatsan tarvitsemia kuituja

Monen suomalaisen vatsa voi huomattavasti paremmin, kun viljat jätetään kokonaan pois ruokavaliosta. Saat paljon vatsaystävällistä kuitua esimerkiksi kotimaisista marjoista ja vihanneksista. Tiesitkö, että pussillisesta mustaherukoita saat jo 12 grammaa kuitua, eli lähes puolet päivän tarpeesta? Myös pähkinät ja mantelit sekä avokadot ovat hyvä kuitujen lähde.

Suosittelen lisäämään ruokavalioosi akaasiakuitua – akaasiakuitu on täysin gluteeniton kuitu, joka ei sakene nesteeseen sekoitettaessa. Puhdas+ Akaasiakuitu on loistava apu esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivälle, ja loistava lisäkuidun lähde jokaiselle viljatonta ruokavaliota noudattavalle. Akaasiakuitu on helppo sekoittaa esimerkiksi smoothieen tai lasilliseen vettä. Akaasiakuitua voi nauttia milloin tahansa – aterian yhteydessä tai tyhjään vatsaan.

4. Käytä erilaisia probiootteja

Suoliston tasapainoinen bakteerikanta on olennaista vatsan ja suoliston häiriöttömälle toiminnalle.

Markkinoilla on tarjolla valtavasti erilaisia probiootteja. Boulardii-hiivaprobiootti on ainoa probiootti, joka kestää kuumaa ruokaa ja antibiootteja. Boulardii on tutkitusti tehokas myös esimerkiksi turistiripulin hoidossa.

Puhdas+ Boulardii-hiivaprobiootti sopii jatkuvaan käyttöön koko perheelle – myös lemmikeille. Probiootteja kannattaa käyttää etenkin ulkomaanmatkojen yhteydessä (aloita 2–3 vk ennen matkaa) ja jokaisen antibioottikuurin yhteydessä (ota probiootti ja antibiootti eri aikoihin, jolloin niiden ottamisen välillä on vähintään 3 tuntia).

Puhdas+ Boulardii-hiivaprobiootin lisäksi kannattaa käyttää myös muita probioottikantoja. Kun olet valitsemassa probioottivalmistetta, varmista että se sisältää vähintään 10 miljardia maitohappobakteeria per kapseli.

Puhdas+ Vahva Maitohappobakteeri sisältää yhdessä kapselissa vähintään 10 miljardia elävää bakteeria, neljää maailman tutkituinta bakteerikantaa. Maitohappobakteerikannoilla on hieman erilainen vaikutusprofiili ja niiden yhdistämisellä saadaan laajempi vaikutus esim. suoliston mikrobiflooran tasapainottamisessa ja immuunivasteessa jne.

Sekä Puhdas+ Boulardii että Vahva Maitohappobakteeri on valmistettu ilman ylimääräisiä lisäaineita, väriaineita, tai keinotekoisia makeutusaineita.

Toimiakseen kaikki probiootit tarvitsevat ravinnokseen prebiootteja – edellä mainittu akaasiakuitu toimii muista kuiduista poiketen myös tässä roolissa. Akaasiakuidun, vahvan maitohappobakteerin ja boulardiin käyttö yhdessä onkin erinomainen tapa tukea koko vatsan ja suoliston hyvinvointia.

5. Käytä erilaisia luontaisia hapatteita.

Probioottivalmisteiden lisäksi vatsan hyvää bakteerikantaa tukevat myös seuraavat valmisteet:
  • hapankaali ja muut vastaavat hapatteet
  • kombucha – vihreään teehen tehty probiootteja sisältävä juoma
  • kimchi – aasialainen salaatti
Mitä monipuolisemmin käytät ruokavaliossasi erilaisia probiootteja ja luontaisia hapatteita, sitä paremmin vatsasi voi.

6. Syö enemmän tuoretta

Edellä suosittelin jo kotimaisten marjojen ja vihannesten syöntiä – niistä saa vatsaystävällisten kuitujen lisäksi myös ruoansulatusta tukevia entsyymejä varsinkin silloin, kun marjat ja vihannekset syödään kypsentämättömänä.

Suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan syö suositusten mukaista puolta kiloa vihanneksia ja marjoja päivässä – tällöin myös entsyymeistä voi olla pulaa. Jos elimistössäsi ei ole riittävästi ruoansulatusentsyymejä, ruoka ei voi sulaa normaalisti. Tyypillisimpiä oireita ovat ruokailun jälkeinen turvotus, ilmavaivat ja närästys.

Puhdas+ ruoansulatusentsyymi on nopea täsmäapu – noin 15 minuuttia ennen ateriaa nautittu ruoansulatusentsyymi helpottaa entsyymien puutteesta johtuvia vatsaoireita nopeasti ja tehokkaasti. Entsyymivalmiste on jatkuvassakin käytössä turvallinen.

Vatsan ja suoliston hyvinvointi on kaiken terveyden lähtökohta. Jos vatsasi ei voi hyvin näiden ohjeidenkaan avulla, kannattaa kääntyä osaavan ravintovalmentajan puoleen.

Puhdas+ tuotesarja on valmistettu kokonaan Suomessa. Tuotesarjan kaikki tuotteet on valmistettu täysin ilman väriaineita, pinnoiteaineita, keinotekoisia makeutusaineita, sidosaineita tai magnesiumstearaattia – markkinoiden puhtaimpana ravintolisäsarjana kaikki tuotteet sopivat hyvin myös herkkävatsaisille.

Edellinen artikkeli

Spirulina on Vuoden 2015 Rohdoskasvi

Seuraava artikkeli

K2-vitamiinilla on hätkähdyttävät terveysvaikutukset

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.