Uuden vuoden lupauksena treenaaminen – muista myös palautuminen

Uuden vuoden lupauksena treenaaminen – muista myös palautuminen

Hyvinvoinnin Tavaratalo

Vuosi on alkanut vauhdilla ja osalla meistä myös mahdollisesti uuden urheiluharrastuksen parissa. Pitkän tauon jälkeen, tai aloittaessa uutta liikuntaharrastusta, on tärkeää muistaa lihashuollon merkitys. Jotta harrastus ei loppuisi heti alkuun särkyjen, kolotuksen ja vammojen takia, niin ohessa muutama vinkki palautumiseen.

Vinkkejä

Lämmittely ennen treenejä parantaa lihasten suorituskykyä ja kiihdyttää verenkiertoa. Riippuen siitä, kuinka tehokas treenisi on, valmistaudu lämmittelyyn huolellisesti. Esimerkiksi ennen juoksua kävelemällä ripeästi noin 5 min ajan valmistat lihakset kovempaan koitokseen. Ennen rankempaa lihastreeniä voit lämmitellä esim. kuntopyörällä 10 minuuttia.

Ravinnolla on tärkeä osa palautumisessa ja lihakset tarvitsevat polttoaineeksi hiilihydraatteja, lihasten korjaamiseen proteiineja ja lihasten tulehdusta estämään oikeanlaisia rasvahappoja.

Venyttely ja hieronta treenien jälkeen ovat erittäin tärkeässä roolissa. Hyvä kotikonsti on käyttää ns. foamrollereita lihaskalvojen kireyksiin. Säännölliset käynnit lihashuoltajalla maksimoivat palautumisen sekä ehkäisevät vammoilta ja loukkaantumisilta. 

P.S. Ahti Kallio on koulutettu hieroja, urheiluhieroja sekä klassiseen osteopatiaan erikoistuva. www.urheiluhierontaa.fi

 

 

Alunperin julkaistu 26.2.2016 Hyvinvoinnin vanhassa blogissa. 

Edellinen artikkeli

Leader historiikki

Seuraava artikkeli

Voimaa ruuasta vai voimattomana ruuasta?

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: