Juokse ja voi hyvin

Juokse ja voi hyvin

Sanna-Mari Pöyry

Juokseminen on niin hauskaa, että se kannattaa aloittaa saman tien. Se on ennen kaikkea harrastus, johon jää koukkuun. Juokseminen virkistää mieltä ja parantaa oppimista. Se soveltuu stressin purkuun erinomaisesti. Hölkkääminen kannattaa aloittaa maltilla. Ensiksi voi hankkia omaan jalkaan ja harjoitteluun sopivat juoksukengät. Juoksutapahtumiin osallistuminen rytmittää harjoittelua ja pitää motivaatiota yllä. Juoksemisella on lukuisia terveysvaikutuksia. Kunto kasvaa, kun muistamme välillä levätä.

Juokseminen kannattaa aloittaa maltilla

Juoksemisen aloittaminen kannattaa tehdä maltilla. Ensin pitää jaksaa kävellä. Kun kävelylenkit sujuvat, voi niiden lomaan ujuttaa hölkkäpätkiä. Hölkkäaskelten määrää kannattaa kasvattaa vähitellen. Jos juoksemisen aloittaa nollasta, on suositeltavaa käyttää juoksuvalmentajan palveluja. Oikean juoksutekniikan oppiminen alussa on tärkeää.

Vauhtiharjoittelua ei kannata aloittaa heti. Se edellyttää riittävän hyvää peruskuntoa. Intervallitreenissä juostaan joitain matkoja tai tietty aika erittäin kovaa, ja välissä on jäähdyttelyosuus. Sen jälkeen kovan intensiteetin harjoitus toistetaan.

Hyvät juoksukengät

Omaan jalkaan sopivat, mukavantuntuiset ja oikeanlaista tukea antavat juoksukengät ovat edellytys nautinnollisille juoksukokemuksille. Vääränlaiset kengät voivat altistaa rasitusvammoille. Hiertävä jalkine tekee jokaisesta askelesta ikävän. Juoksukenkien valinnassa on huomioitava jalan rakenne sekä maasto, jossa aikoo juosta. Pehmeälle alustalle sopii toisenlainen kenkä kuin asfaltille. Talvijuoksuun on saatavilla nastajuoksukenkiä, joiden avulla vauhdikkaampi lenkki onnistuu lipsumatta. Kun aloitat juoksun, hanki riittävän hyvät juoksukengät, ja pyydä valintaan avuksi urheiluliikkeen asiantuntevia myyjiä.

Osallistu juoksutapahtumiin

Juoksutapahtumia on joka lähtöön; kilpailuja, hupailuja, kaiken kansan kuntotapahtumia, eukko selässä juoksemista, esteiden yli rämpimistä, polkujuoksua, viestijuoksua, vitosen lenkkejä ja huimia ultrajuoksumatkoja. Niitä järjestetään ympäri Suomea, ja ulkomailla. Juoksutapahtuman voi yhdistää viikonloppulomaan Euroopan kaupunkikohteissa tai matkustaa vaikka Aasiaan tai Australiaan juoksemaan yhdessä muiden kanssa.

Reipashenkinen, hyvän fiiliksen juoksutapahtuma auttaa tavoitteellisessa harjoittelussa. Tapahtumaan osallistuminen yhdessä ystävien kanssa on kokemus, joka kantaa pitkälle. Kun juoksuharjoittelun rytmittää erilaisten tapahtumien ympärille, pysyy harjoittelumotivaatio yllä ja juokseminen on mielekkäämpää.

Juoksemisella on huikeita terveysvaikutuksia

Juoksemisella on monia terveysvaikutuksia. Se on yksi parhaista keinoista stressin purkuun. Aerobinen liikunta vahvistaa verenkierto- ja hengityselimistöä. Kun juoksemme luonnossa, saa mielemme hengenravintoa. Raitis ulkoilma virkistää. Juokseminen parantaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa ja edistää sydänterveyttä. Se saattaa pienentää joidenkin syöpien syöpäriskiä, ja verenpaine pysyy kurissa juoksemalla. Oppiminen tehostuu; hölkkä tehostaa aivojen toimintaa. Se vaikuttaa esimerkiksi hippokampukseen, jota tarvitaan oppimisessa. Juoksemisen aikana keho erittää endorfiinejä, jotka auttavat kestämään juoksusta syntyvää rasitusta. Endorfiinit saavat aikaan onnellisen ja hyväntuulisen olon.

Lepopäivät kunniaan

Kunto kehittyy levossa. Alun innostuksesta huolimatta kannattaa pitää juoksemisesta välipäiviä. Välipäivinä voi harjoittaa palauttavaa kehonhuoltoa tai rentoutua muuten vain.

Edellinen artikkeli

Kuinka ylläpitää hyvinvointia matkustaessa

Seuraava artikkeli

8viikkoa.fi-verkkovalmennus – tehokas tapa pudottaa painoa

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: