Miten harjoittaa läsnäoloa, kun on kiire?

Miten harjoittaa läsnäoloa, kun on kiire?

Tiina Svensk

Mindfulness on aikamme trenditermi, ja tietoisen läsnäolon luvataan muuttavan elämän paremmaksi. Mutta miten läsnäoloa voi harjoitella, jos kalenteri on täynnä ja kiire painaa mieltä? Tutustu läsnäolon harjoittamisen hyötyihin ja nappaa talteen käytännön vinkit, jotka sopivat myös täyteen kalenteriin!

Mindfulness on termi, joka nousee naistenlehtien, blogitekstien ja hyvinvointiaiheisten sivustojen otsikoihin tasaiseen tahtiin. Mindfulnessista puhuttaessa tarkoitetaan usein Jon Kabat-Zinnin luomaa MBSR-menetelmää, johon kuuluu erilaisia läsnäoloharjoituksia. Aihe tuntuu kiinnostavan, sillä pelkästään viime vuoden aikana mindfulnessista ja sen hyödyistä julkaistiin satoja tutkimuksia: yritysjohtajat uskovat tietoisen läsnäolon vievän heidän liiketoimintansa seuraavalle tasolle, personal trainerit vannovat hyvän elämän löytyvän läsnäolon kautta ja kyllä, suositellaanpa mindfulnessia nyt myös uupuneille ja stressaantuneillekin.

MBSR-menetelmän lisäksi läsnäoloa voi harjoittaa monella eri tapaa: reitit ovat erilaiset, mutta tavoiteltu päämäärä on usein sama: haluamme olla enemmän läsnä elämässämme, haluamme arjen olevan kiireettömämpää ja merkityksellisempää. Työkaluja noiden tavoitteiden saavuttamiseen tarjoavat ainakin meditaatio, NLP-harjoitukset, jooga, mindfulness, rentoutusharjoitukset – keinoja on monia.

Läsnäolo ei tarkoita jatkuvaa positiivisuutta ja ilon tunteita

Säännöllisen läsnäolon harjoittaminen auttaa pysymään tapahtuvassa hetkessä ja keskittymään paremmin kulloiseenkin tehtävään: vaikka kalenteri onkin täysi, mieli ei harhaile tuleviin tehtäviin vaan pysyy rauhassa tapahtuvassa hetkessä. Stressikierrokset eivät siis kohoa samalla tapaa, ja voit olla enemmän läsnä ihmisille ja tapahtumille arjessasi. Kuulostaa siis siltä, ettei elämästä tule ainoastaan kiireettömämpää vaan jopa nautinnollisempaa.

Läsnäolon harjoittaminen auttaa myös tiedostamaan stressin ja kiireen tuntemukset –ja tiedostaminenhan on ensimmäinen askel siihen, että asia voi muuttua. Siinä tietoisen läsnäolon harjoittamisen todellinen voima ehkä piileekin: meditointi, mindfulness tai jooga eivät muuta elämää jatkuvasti päivänpaisteeksi ja positiivisten aforismien liukuhihnaksi. Ne auttavat kuitenkin tiedostamaan kaikki omat tunteet ja kohtaamaan ne juuri sellaisena kuin ne ovat.

Mutta miten läsnäoloa sitten voi harjoittaa, kun kalenteriin ei sovi enää mitään lisää? Uskallan väittää, että mitä täydempi kalenterisi on, sitä tärkeämpää on ottaa hetki itselleen ja hyvinvoinnilleen.

Läsnäolon paljon hehkutettu voima ei nimittäin vaikuta sinuun millään tapaa, jos et vie sitä käytäntöön. Toisin sanoen pelkkä tiedostaminen ei riitä pysyvään muutokseen, vaikka se ensimmäinen askel onkin: muutos tapahtuu, kun muutat toimintaasi. Tässä tapauksessa se tarkoittaa pysähtymistä ja itse läsnäolon harjoittelua.

Lataa sovellus: Jos et ole koskaan meditoinut tai tehnyt rentoutusharjoituksia, anna ohjaajan auttaa. Ohjattuja harjoituksia löytyy YouTubesta lukuisia, ja mindfulness-ohjaajilta löytyy jopa sovelluksia, joiden avulla voit harjoitella virtuaaliohjaajan avulla. Ohjattu harjoitus asettaa sinulle raamit, palauttaa harhailevan mielen takaisin itse harjoitukseen ja madaltaa kynnystä aloittaa. Sovelluksen avulla voit tehdä harjoituksen kotonasi silloin kun sinulle sopii.

2 minuuttia päivässä riittää: Tiesitkö, että et tarvitse tuntikausia kalenteristasi, jotta voit harjoitella läsnäoloa? Jo 2 minuuttia päivässä riittää, ja säännöllisen harjoittelun jälkeen voit huomata hyödyt. Ajanpuute ei siis enää kelpaa tekosyyksi, koska jokaiselta meiltä löytyy pari minuuttia – ainakin toivottavasti.

Tee harjoitus heti aamusta: Jos harjoitus tuntuu vaikealta tehdä, sijoita se heti aamuun. Silloin saat rauhoitettua mielen heti aamusta, ja voit suunnata päivän tehtäviin kirkkaammalla fokuksella. Kun harjoitukselle on varattu hetki heti aamusta, se tulee myös todennäköisemmin tehtyä, kun muuttuneet aikataulut, pitkä työpäivä ja illan menot eivät voi varastaa aikaa sinulta ja hyvinvoinniltasi.

Pidä töissä tauko: Pidätkö työpäivän aikana taukoja? Taukoja kannattaa pitää maksimissaan 90 minuutin välein, mutta usein keskityskykymme alkaa heikentyä jo aiemmin. Ota siis taukoja työpäivän aikana, jolloin poistut työpisteeltäsi ja jätät kaikki työasiasi hetkeksi rauhaan. Tauon voi hyödyntää myös siihen, että teet läsnäoloharjoituksen ja nollaat hetkeksi kierrokset ennen kuin suuntaat seuraavan työtehtävän pariin.

Hyödynnä työmatkat: Vaikka rauhallinen ympäristö onkin ihanteellinen siihen, että voit keskityttyä täysin itseesi, et tarvitse tuoksukynttilöitä ja meditaatiomusiikkia palataksesi takaisin hetkeen. Voit hyödyntää myös työmatkat siihen, että teet päivittäisen harjoituksesi. Ehkäpä siitä voi muodostua päivittäinen tapa, jonka avulla siirrät myös mielesi ja ajatuksesi töistä vapaa-ajalle? Silloin työt todella pysyvät töissä, eivätkä ne palaa takaisin mieleen enää illan aikana. Palaudut paremmin ja nukut paremmin, kun mieli saa hengähdystauon.

Kokeile joogaa: Olemme kokonaisuus, eikä kehoa ja mieltä voi erottaa toisistaan. Joogan avulla pääset tutustumaan kautta kehoosi uudesta näkökulmasta, tutkimaan liikettä ja hengitystä ja rentoutumaan. Samalla mieli keskittyy hetkeen liikkeen, hengityksen ja erilaisten harjoitteiden kautta. Parasta joogassa on se, että voit tehdä sitä missä vain! Tarvitset vain mukavat vaatteet ja joogamaton – voit mennä salille tai etsiä ohjatun joogavideon netistä. Kun keho on rento, myös mieli saa tilaa hengittää.

Ilmoittaudu ryhmään: Jos haluat laittaa kaiken peliin ja todella muuttaa arkeasi, ilmoittaudu ryhmään. Erilaisia mindfulness-, NLP- ja meditaatiokursseja on tarjolla lukuisia. Ryhmässä pääset jakamaan kokemuksia ja oivaltamaan yhdessä. Lisäksi ohjaajan tuki ja läsnäolo vievät harjoittamisen syvemmälle ja ammattitaitoinen ohjaaja osaa vastata kaikkiin kysymyksiin, joita harjoituksen aikana herää. Jos ryhmä tuntuu liian aikaa vievältä, voisitko osallistua kerran kuukaudessa ryhmämeditaatioon tai piiriin, joka kokoontuu säännöllisesti?

Muista, että hyvä harjoitus on harjoitus, jonka todella teet. Läsnäoloa ei kannata ottaa suoritteeksi, eikä harjoituksia kannata vertailla keskenään: jokainen päivä on erilainen, elämäntilanteet muuttuvat ja tärkeintä on se, että haluat ottaa aikaa itsellesi.

Kiireetöntä syksyä ja upeita oivalluksen hetkiä!

Edellinen artikkeli

Ajattelemattomasti onnelliseksi meditaation avulla

Seuraava artikkeli

Tutkimustietoa luonnon vaikutuksista lasten hyvinvointiin

2 kommenttia

  • tosi hyviä vinkkejä tossa miten harjoittaa läsnäoloa kun on kiire.

    MARIA IRENE NUMMINEN

  • Hyvä

    Aatu

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: