Mitä on tietoinen läsnäolo – kuusi yllättävää faktaa

Mitä on tietoinen läsnäolo – kuusi yllättävää faktaa

Sanna-Mari Pöyry

Onko elämässäsi tai itsessäsi jotain, mitä haluaisit muuttaa? Monella meistä energiasi kuluu elämäntilanteemme ja kokemustemme vastustamiseen. Emme aina haluaisi kokea sitä, mitä koemme. Esimerkiksi suru, pelko, ahdistus, stressi ja viha ovat kokemuksia, joita yritämme vältellä tai muuttaa. Kun opimme tietoista läsnäoloa, vapaudumme vastustamisesta ja kokemustemme torjumisesta. Otimme selvää, mistä on kyse ja kokosimme kuusi yllättävää faktaa aiheesta.

1. Tietoinen läsnäolo koulii tarkkaavaisuuttamme

Tietoinen läsnäolo on tarkkaavaisuuden koulimista. Se on tapa olla antautumatta ajatusten tai tunteiden vietäväksi. Tietoinen läsnäolo harjoittaa metakognitiivisia taitoja; teemme itsestämme, kehostamme, ajatuksistamme ja tunteistamme tietoisia havaintoja. Harjoittaminen koulii tarkkaavaisuuttamme niin, että pystymme yhä useammin kohdistamaan sen tietoisesti valitsemiimme asioihin. Emme ajaudu elämässä automaattiohjauksella; ajatuskehitelmien vietävänä tai tunteiden heiluteltavana.

2. Tietoinen läsnäolo ei ole uutta, vaan tuhansia vuosia vanha perinne

Tietoista läsnäoloa tässä hetkessä ja omassa kehossa on harjoitettu jo noin 2500 vuotta. Kyseessä on itämaiseen filosofiaan pohjautuva menetelmä. Vaikka länsimaissa aiheesta on tullut jokanaiselle ja jokamiehelle tuttua vasta edellisten vuosikymmenten aikana, on sitä jalostettu itämaisena viisautena ja käytännön toimintana jo ennen ajanlaskumme alkua. Voimme vain kuvitella, kuinka jalostunutta näin pitkän ajan kuluessa jalostettu ja vuosituhansia säilynyt filosofia on.

3. Tietoinen läsnäolo tepsii masennuksen ja stressin hoidossa

Tietoisen läsnäolon avulla voimme vapautua kiireestä, stressistä, ahdistuksesta ja masennuksesta (mm. Mindfulness Based Stress Reliew, MBSR). Se edellyttää kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä, eikä onnistu heti. Sitkeällä harjoittelulla voimme koulia mielemme tyyneksi samalla tavalla kuin voimme koulia kehomme lihaksikkaaksi. Kumpikaan ei tapahdu heti ensimmäisen, eikä vielä kymmenennenkään harjoituskerran jälkeen.

4. Tietoista läsnäoloa voi harjoitella koko ajan

Tietoisen läsnäolon harjoittaminen ei vaadi erillistä harrastusryhmää. Meidän ei tarvitse varata kalenteristamme erikseen aikaa tietoisen läsnäolon harjoittamiselle. Voimme tehdä tarkkaavaisia ja tietoisia havaintoja koko ajan. Kaiken, mitä teemme, voimme tehdä tietoisesti läsnä ollen. Kaiken, mitä on, voimme havaita tietoisen tarkkaavaisesti. Entä mihin tarkkaavaisuus pitäisi kohdistaa?

5. Sisäiset ja ulkoiset havainnot

Voimme tehdä sisäisiä ja ulkoisia havaintoja. Sisäiset havainnot kohdistuvat tunteisiimme tai ajatuksiimme, hengitykseen tai kehon tuntemuksiin vaikkapa vatsan, niskan tai vasemman jalan alueella. Kun huomaamme ajatuksen tai tunteen, meidän pitää olla tarttumatta siihen. Voimme tyynesti ajatella, että minulla on tuollainen tunne tai tällainen ajatus, ja antaa tunteen tai ajatuksen sitten mennä. Kun huomaamme kireyttä niskassamme, voimme antaa senkin vain olla. Se on yksi tuntemus muiden joukossa, sellainen meillä nyt on.

Ulkoisia havaintoja voimme tehdä kaikkien aistiemme välityksellä. Mitä näemme, mitä kuulemme, miltä pusero tuntuu yllämme, millaisia tuoksuja ilmassa on ja miltä syömämme ruoka maistuu, millainen on sen koostumus?

Kaiken, mitä teemme, voimme tehdä tietoisesti läsnä ollen. Nytkin.

6. Kaiken ytimessä on hyväksyntä

Tietoiseen läsnäoloon kuuluu olennaisesti hyväksyvä asenne. Tietoisen läsnäolon harjoittaminen ei poista ahdistavia ajatuksia tai epämiellyttäviä tunteita. Mutta se mahdollistaa uuden tavan kohdata ne. Onnistuneessa tietoisen läsnäolon harjoittamisessa ajatukset ja tunteet, sekä ulkoiset olosuhteet nähdään merkityksistä ja arvotuksesta vapaina, sellaisina kuin ne ovat.

Tietoista läsnäoloa oppiessamme huomaamme, kuinka kärsimyksemme johtuu vastustamisesta. Torjumme tunteita, välttelemme ahdistusta, tai pyrimme muuttamaan elinolosuhteitamme tai elämäntilannettamme. Tarkkaavaisuutemme on siinä, mikä ei ole hyvin. Kun opimme suhtautumaan kaikkeen olevaan hyväksyen, tietoisesti läsnä ollen, vapaudumme tästä.

Kirjoituksessa käytettyjä lähteitä ja lisälukemista

Jon Kabat-Zinn: Kehon ja mielen viisaus. Tietoisen läsnäolon parantava voima. Helsinki: Basam Books.

Jon Kabat-Zinn: Olet jo perillä. Tietoisen läsnäolon taito. Helsinki: Basam Books.

Jon Kabat-Zinn: Täyttä elämää. Kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa. Helsinki: Basam Books.

Sarah Silverton: Mindfulness. Tietoisen läsnäolon läpimurto. Vallankumouksellinen tapa kohdata kiire, stressi, ahdistus ja masennus. Schildts & Söderströms.

John Teasdale, Mark Williams & Zindel Segal: Mindfulness-työkirja. 8 viikon ohjelma masennuksesta ja ahdistuksesta vapautumiseen. Basam Books, Viisas elämä

Edellinen artikkeli

Meditointi kannattaa – lue viisi syytä, miksi

Seuraava artikkeli

Viisi seikkaa nuoren kehityksestä – nämä jokaisen teinin vanhemman tulisi tietää

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: