Se aika kuukaudesta...

Se aika kuukaudesta...

Hyvinvoinnin Tavaratalo

Puolukkapäivät, neiti punainen, niagarat, se aika kuukaudesta, menkat, mensut, liputukset, monarit, mondikset, räbärit, röörit ruosteessa... Nimiä on monia, mutta tavallisin nimitys on kuukautiset. 


Kuukautiset ovat asia, josta on välillä hankala puhua, ainakin jos siitä tekee sellaisen. Tosiasiassa kyseessä on niin luonnollinen asia, että syytä häpeilyyn ei ole. Useasti avun hakeminen kipeisiin, runsaisiin kuukautisiin tai muihin kuukautisiin liittyviin seikkoihin saattaa olla erittäin hankalaa. Siksipä tähän kirjoitukseen on listattu vinkkejä ja tuotteita lievittämään kuukautisista aiheutuvia kipuja ja ongelmatilanteita.

LEPO 
Kuukautisten aikana keho vaatii enemmän unta ja lepoa. Pidä huoli, että saat kuukautisten aikana tarpeeksi unta. Kuuntele omaa kehoasi ja ota rennommin jos siltä tuntuu. Aina ei tarvitse suorittaa.

LIIKUNTA 
Istumatyö ja vähentynyt liikunta lisäävät kuukautisten aikana esiintyviä alaselkäkipuja. Kevyesti rasittava liikunta auttaa poistamaan lihasten jännitystiloja ja parantaa liikkuvuutta ja täten lievittävät kiputiloja. Mainio liikuntamuoto on mm. vatsatanssi. Myös venytteleminen auttaa lihaksia avautumaan. Älä kuitenkaan rasita itseäsi liikunnalla liikaa kuukautisten aikana. Muista oman kehon kuuntelu. Vältä liiallista istumista. Jos kuitenkin teet istumatyötä tai matkustat pitkiä matkoja, kiinnitä huomio asentoon. Pidä selkää hieman taaksepäin taivutettuna ja anna rinnan ja vatsan olla ulkona.

RUOKAVALIO 
Ruokavaliolla voi vaikuttaa paljon jaksamiseen ja yleiseen hyvinvointiin. Muista syödä hyvin ja monipuolisesti. Lisää kuukautisten ajaksi ruokavalioosi kalaa, kanamunaa ja hedelmiä. Moni nainen kokee maitotuotteiden vähentämisen auttavan kuukautiskipuihin. Lisäksi muutaman kasvispäivän pitämisen ennen kuukautisten alkua tiedetään lievittävän kiputiloja. Runsas juominen vähentää kuukautisten aikana ilmenevää turvotusta. Kuukautisten ensimmäisinä päivinä voi nauttia runsaasti kasvis- ja hedelmämehuja, mutta makeutetut virvoitusjuomat, mehut ja alkoholi eivät kuulu näihin juotaviin. Viinin esimerkiksi tiedetään lisäävän kuukautisten aikana esiintyviä kramppeja.

 

LISÄRAVINTEET

Magnesium

  • Auttaa ennaltaehkäisemään kramppeja
  • Vähentää kuukautisten aikana esiintyvää mahan ja jalkojen turvotusta, rintojen arkuutta ja mielialan vaihteluita. Auttaa myös vähentämään kuukautisten aikana esiintyvää migreenitaipumusta
  • Tarvitsee imeytyäkseen B- ja D-vitamiineja
  • Tutustu valikoimaan tästä.
B-vitamiini
  • Vahvistaa hermostoa ja täten lievittää kipuja
  • Tutustu valikoimaan tästä.
E-Vitamiini
  • Tasapainottaa epäsäännöllisiä kuukautisia
  • Tutustu valikoimaan tästä.
Frantsilan Harmonella naisen voimajuoma
  • Hormonaalista epätasapainoa tasaamaan
  • PMS-oireisiin
  • Kuukautiskipujen lievittämiseen
  • Tutustu tuotteeseen tästä.
Rautavalmisteet
  • Edistävät normaalia punaisten verisolujen ja hemoglobiinin muodostumista sekä auttavat vähentämään väsymystä ja uupumista
  • Tutustu valikoimaan tästä.

MAGNEETIT

Kuukautiskipujen itsehoitoon on kehitetty pieni, kevyt ja huomaamaton magneettinen laite. Se lähettää turvallista ja hellävaraista, mutta tehokasta staattista magneettikenttää, jonka uskotaan tasapainottavan hormonitoimintoja. Laite on helppo kiinnittää alusvaatteisiin lantion alueelle. Magneetin toiminta-aika on vähintään 10 vuotta. 

KUUKAUTISSUOJAT

Moni nainen kokee "tavallisilla markkinoilla" olevat siteet muovisina ja hiostavina ja useille ne aiheuttavat ihon ärtymistä ja lisäävät hiivatulehduksia. Naisella on elämänsä aikana keskimääriin 400-500 kuukautiset. Jos käytössä on ainoastaan hitaasti maatuvia muovisia siteitä voi vain miettiä sitä roskavuorta mitä niiden käyttämisestä syntyy. Onneksi tarjolla on vaihtoehtoja, jotka soveltuvat melkein kaikille ja käyttäjäystävällisyyden lisäksi ne ovat ekologisia ja vähentävät syntyvää jätemäärää.

KUUKAUTISKUPPI

Kuukautiskuppi eli kuukuppi on silikonista tehty kuppi, joka asetetaan emättimeen kerämään kuukautisvuodon. Kuukuppi ei kuivata tai ärsytä limakalvoja samalla tavoin kuin esimerkiksi tamponit. Kuukuppi soveltuu käytettäväksi mm. uimisen, liikunnan, nukkumisen ja saunomisen aikana. Sen käyttö on miellyttävää ja huomaamatonta. Kuppi tyhjennetään keskimäärin 2–4 kertaa vuorokaudessa ja sitä voi pitää enintään 12 tuntia yhtäjaksoisesti. Kuppi huuhdellaan huolellisesti tyhjentämisen yhteydessä. Tyhjentämisien aikana käsihygieniaan on syytä kiinnittää huomiota. Yksi kuukuppi kestää oikein pidettynä jopa 5–10 vuotta, joten rahan säästö tavallisiin siteisiin ja tamponeihin verrattuna on huomattava. Kuukautisten jälkeen kuukuppi desinfioidaan keittämällä sitä noin 5 minuuttia kiehuvassa vedessä. Tutustu Kuukuppeihin tästä.

BIOHAJOAVAT TAMPONIT

Biohajoavat tamponit ovat maatuvampi vaihtoehto tavallisille tamponeille. Ne ovat kloorivalkaisemattomia, viskoosittomia ja 100% biohajovia. Luomulaatuiset tamponit eivät vaikuta haitallisesti emättimen pH-tasapainoon tai bakteerikantoihin. Lisäksi ne auttavat ennaltaehkäisemään ihoärsytystä ja allergiaa, jota syntyy monesti kemiallisesti käsitellyistä kuukautissuojista. 

KESTOSITEET

Kestositeet ovat pestäviä ja uudelleen käytettäviä siteitä. Niitä voi ostaa valmiina tai tehdä itse. Markkinoilta löytyy kestositeitä herkullisilla kuoseilla, mallin ja imutehon voi valita oman tarpeen mukaisesti. 

BIOHAJOAVAT SITEET

Biohajoavat siteet maatuvat tehokkaammin kuin muoviset ja ovat ihoystävällisempiä ja paremmin siedettyjä. 

 

Julkaistu alunperin 3.4.2014 Hyvinvoinnin vanhassa blogissa.

Edellinen artikkeli

Kookosöljy - puolesta vai vastaan?

Seuraava artikkeli

Ketogeeninen herkuttelu – leivontaopas ja parhaat reseptit

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: