Päiväni paleoruokavaliolla

Päiväni paleoruokavaliolla

Hyvinvoinnin Tavaratalo

Paleoviikkojen kunniaksi päätin testata paleoruokavaliota yhden päivän ajan. Syön muutoinkin jonkin verran paleoruokavalioksi soveltuvia ruokia normaalisti, joten kokeilupäivän ruoat eivät aiheuttaneet harmaita hiuksia, piti vain muistaa syödä koko päivä paleon mukaisesti.

Päivän ruoat

Aamupala:

Aiemmin söin AINA rahkapohjaisen smoothien aamupalaksi ja keitetyn luomumunan. Tietysti, koska kyseessä oli AINA, siihen jossakin vaiheessa sitten kyllästyin. Nyt tämä vanha herkkuni löytyy aamiaispöydästäni ajoittain. Paleopäiväksi tämä vanha tuttu onkin vallan täydellinen, joten surautin aamuni iloksi rahka-mustikkasmoothien, höystettynä MCT-öjyllä. Palan painikkeena keitetty luomukananmuna. 

Lounas:

Teki mieli lihapullia! Joten niitähän sitten tein paleotyyliin ja lisämakua antamaan laitoin juustoa. Ainekset olivat luomu naudanjauheliha, luomukananmuna, itse pellosta haetut sipulit, suola, pippuri ja juustoraaste sekä ei-niin-paleo kivennäisvesi, hups! Veden olisi voinut kyllä jättää poiskin, mutta hain möyheämpää koostumusta ja nesteellä sen saa aikaiseksi. Sipulit kuullotin pannulla kookosöljyssä.

Välipala ja iltapala:

Välipalaksi maistuivat hedelmät ja Paleo Crunch -patukat! Välipalalla herkuttelin kookospaleopatukalla ja omenalla, iltapalalla mansikkapaleopatukalla ja päärynällä.

Päivällinen / illallinen:

Yksi lemppari juttu kokonaisen kanan tai broilerin paistamisessa on se, että voi leikkimielisesti vetää onnenluuta jonkun muun kanssa! Kansanperinteen mukaan tämä hevosenkengänmuotoinen luu kuuluu kahden hengen toimesta vetää haaroistaan ja se joka saa suuremman puolen, saa esittää toivomuksen. Toivomusta ei kuitenkaan saa sanoa ääneen tai se ei toteudu!

Päivän toinen pääruoka olikin munakkaan muodossa. Munakaspannuun hyppäsi paistetun broilerin lihaa, sipulia, paprikaa.. Munakas tuli luomumunista ja tilkasta kunnon kermaa. Mausteeksi hyppäsivät suola ja kuivattu salvia ja koko komeus paisteltiin oliiviöljyssä.

Tämän paleopäivän jälkeen jäi ehkä hiukan salaattihammasta kolottamaan, joten olisi pitänyt munakkaan kaveriksi tehdä jonkinlainen vihersalaatti, mutta ei sitä siinä nälässä ehtinyt sellaisia väsäämään ;)
Nykyajan nyrkkisäännön mukainen 500 g kasviksia ja hedelmiä kuitenkin täyttyi heittämällä, joten siltä osin päivä oli kuitenkin onnistunut!

 

Alunperin julkaistu 23.9.2014 Hyvinvoinnin vanhassa blogissa. 

Edellinen artikkeli

Paleoruokaa – Kivikauden ruokaa

Seuraava artikkeli

Reilua kahvia

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: