Puhdas luonto ja ympäristön hyvinvointi ovat meille sydämen asioita. Valitettava totuus kuitenkin on, että vaikka myymämme tuotteet edistävätkin asiakkaidemme hyvinvointia, ei verkkokauppa itsessään ole kovin ympäristöystävällistä. Siksi teemmekin kaikkemme, jotta toimintamme jättämä hiilijalanjälki olisi mahdollisimman olematon.
Muovittomat toimitukset
Olemme käärineet hihamme ja ryhtyneet tuumasta toimeen. Yksi merkittävä uudistus asian hyväksi on ollut muoviton logistiikka, josta kerroimme aikaisemmin blogissamme. Muutoksessa esimerkiksi aikaisemmin käytössä ollut muoviteippi korvattiin kestävällä paperiteipillä ja lasisten ja herkästi hajoavien tuotteiden pakkaamisessa käytössä ollut kuplamuovi korvattiin kierrätettäväksi ja uusiokäyttöön soveltuvilla silkki- ja reikäpaperin yhdistelmällä sekä litistetyllä voimapaperilla.
Ostojen tehostaminen ja keskittäminen
Olemme tehostaneet ja keskittäneet ostojamme. Tämä tarkoittaa sitä, että teemme omat ostomme järkevänkokoisissa erissä, jolloin varastollemme tulevien erillisten toimitusten määrä pysyy mahdollisimman maltillisena. Lisäksi hyödynnämme ostojen mukana tulleet pahvilaatikot omissa lähetyksissämme.
Kuitittomat toimitukset
Emme tulosta erillistä kuittia toimituksen mukaan. Olemme jo pidemmän aikaa lähettäneet kuitin asiakkaallemme pelkästään sähköpostitse tilausvahvistuksen yhteydessä. Lisäksi kuitin voi ladata omilta sivuilta verkkokaupastamme. Minimoimme toimistossamme muutenkin paperiroskan määrää ja printtaamme vain ehdottomasti tarpeelliset paperit.
Postin 100-prosenttisen hiilivapaa kuljetus
Postin tarjoamat kotimaan kuljetukset tapahtuvat nykyään sataprosenttisen hiilivapaasti (Posti Green -palvelut). Suosimmekin Postia kuljetuspalveluissamme ja olemme lisäämässä verkkokauppamme kassalle tiedon kuljetusyhtiöstä noutopistevalinnan yhteyteen. Valitsemalla Posti Green -palvelun, voimme yhdessä edistää ympäristömme hyvinvointia.
Hiilivapaan toimituksen lisäksi Postin pakettiautomaatit ansaitsevat kiitosta niiden keskeisen sijainnin (kauppojen ja kiinteistöjen yhteydessä) ja laajempien aukioloaikojen (kauppojen ja kiinteistöjen aukioloajat, myös viikonloppuisin) ansiosta. Näin paketin noutaminen hoituu kauppareissulla, eikä sitä tarvitse lähteä hakemaan erikseen – mahdollisesti kauppaa pidemmän välimatkan päästä. Postin mukaan jopa 94 % heidän asiakkaistaan suositteleekin pakettiautomaattia.
Vaikka Postin noutopisteitä on Suomessa jo 2500 kappaletta, ne eivät vieläkään tavoita kaikkia asiakkaitamme. Siksi tarjoamme mahdollisuuden noutaa tilauksen myös Matkahuollon noutopisteistä. Matkahuollon aluemyyntipäällikön Juhani Leppäsen mukaan, Matkahuolto tuntee vastuunsa ympäristön suojelemisesta ja siksi sen kaikessa toiminnassa on sitouduttu parantamaan ympäristönsuojelua ja -hoitoa. Yhtiö kunnioittaa ja noudattaa ympäristölakeja ja niihin liittyviä säädöksiä ja toteuttaa toiminnassaan kestävän kehityksen periaatteita.
Tämä tarkoittaa sitä, että Matkahuolto pyrkii kuljetuksissa kuormittamaan ympäristöä mahdollisimman vähän. Kuljetukset suoritetaan mahdollisimman pienillä päästöillä ja energiankulutuksella. Lisäksi Matkahuollon runkokuljetuksissa käytetään valtakunnallista linja-autoverkostoa, jolloin pakettien kuljetuksen ympäristövaikutukset ovat marginaalisen pienet.
Matkahuollon pakettikuljetukset ovat tästä syystä ekologinen kuljetusmuoto, ja Matkahuolto on ollut mukana ympäristötalkoissa jo yli 85 vuotta!
Matkahuollon pakettiautomaatteja on käytössä tällä hetkellä noin 173 kappaletta, joista 164 on Lehtipisteen ja 9 Smartmilen automaatteja. Tavoite on saada käyttöön vuoden 2019 loppuun mennessä 300 automaattia.
Millä muilla keinoin voimme kehittää toimintaamme ekologisemmaksi?
Muovittomuuden, ostojemme tehostamisen, kuitittomuuden ja hiilivapaan toimituksen lisäksi olemme pyrkineet ohjaamaan asiakkaitamme esimerkiksi zero waste -tuotteiden pariin ja ostamaan yhdellä kertaa kaiken tarvitsemansa, sillä useista pienistä ostoista aiheutuvat kuljetukset kuormittavat ympäristöä enemmän kuin yhden suuremman ostoksen tekeminen. Olemme myös kannustaneet esimerkiksi Black Fridaynä ostamaan vain tarpeeseen – ylikuluttaminen kun ei kuulu ideologiaamme, vaikkei verkkokauppamme tietenkään pysy pystyssä täysin ilman myyntiä.
Keskustelemme jatkuvasti kaupankäynnin ympäristövaikutuksista myös päämiestemme kanssa ja yritämme löytää ympäristön kannalta parhaita mahdollisia ratkaisuja ja tuotteita myös heidän kauttaan.
Turhat asiakaspalautukset kuormittavat ympäristöä
Eräs keskeinen asia, johon verkkokauppojen ja verkkokaupan asiakkaiden on syytä kiinnittää huomiota, on asiakaspalautukset. Etenkin suurilla vaateketjuilla on täysin järjen vastaisesti tapana tuhota asiakaspalautuksena saamansa vaatteet, eikä suinkaan laittaa niitä takaisin myyntiin tai lahjoittaa eteenpäin. Lisäksi kertaalleen lähetetty ja palautettu paketti sekä mahdollinen uusi tilaus, tuottaa enemmän päästöjä kuin harkitusti ja tarpeeseen tehty ensimmäinen ja ainoa tilaus. Osa verkkokaupoista onkin siirtynyt maksulliseen asiakaspalautukseen palautusten aiheuttaman ylimääräisen työn ja päästöjen takia. Me Hyviksellä haluamme kuitenkin edelleen tarjota asiakkaillemme maksuttoman asiakaspalautuksen, sillä tiedämme asiakkaidemme olevan valveutuneita ja harkitsevia ostajia.
P.S. Oletko huomannut, että Postin paketin säilytysaika palvelupisteessä ja automaateissa on nykyään vain 7 vuorokautta? Mikäli pakettia ei noudeta siihen mennessä, se lähtee takaisin myyjälle ja myyjä lähettää sen taas uudestaan asiakkaalle hänen näin halutessaan. Tällaisia tapauksia tulee vastaan valitettavan usein, joten vaikka kyseessä onkin Postin hiilineutraali toimitus, olisi tietenkin optimaalista, mikäli lähetys tavoittaisi vastaanottajan jo ensimmäisellä kerralla.
Tiedonnälkäiset löytävät lisätietoa aiheesta esimerkiksi Hesarin jutusta "Kumpi on ilmastoystävällisempi, verkkokauppa vai kivijalka?".