Lääkäri ja hyvinvointiyrittäjä Emilia Vuorisalmen viisi hyvinvointivinkkiä

Lääkäri ja hyvinvointiyrittäjä Emilia Vuorisalmen viisi hyvinvointivinkkiä

Hyvinvoinnin Tavaratalo

Emilia Vuorisalmi on kirjailija, televisiojuontaja ja lääkäri. Hänet tunnetaan etenkin Rakkaustohtorina ja kahdesta kirjastaan, Sekaisin LOVEsta ja Rakkaus haltuun. Tässä haastattelussa Emilia kertoo viisi hyvinvointivinkkiä kokonaisvaltaiseen hyvään oloon. Juttu on julkaistu alunperin Nordic Premium Groupin asiakaslehdessä.

Vinkki 1: Stressi lisää vitamiinien ja hivenaineiden tarvetta

Kuormitus ja stressi kuluttavat vitamiini- ja hivenainevarastojamme. Esimerkiksi B-vitamiinien ja magnesiumin tarve kasvaa herkästi nykypäivän kiireisessä elämäntyylissä. Stressi vaikuttaa myös naisten hormonitasapainoon. Muista siis pitää huolta riittävästä ravintoaineiden saannista sekä riittävästä levosta ja palautumisesta.

Vinkki 2: Ravintolisien tarve on aina yksilöllistä

 Koska olemme kaikki yksilöitä, vaihtelee ravintolisien tarve eri ihmisillä ja eri aikakausina huomattavasti. Osa meistä voi esimerkiksi hyötyä B-vitamiinien aktiivisista muodoista runsaastikin, mikäli imeytymisen aktivaatioketjussa on häiriöitä. Ota aina huomioon valmisteiden laatu, muoto ja käyttötarkoitus; esimerkiksi magnesium kannattaa nauttia orgaanisena muotona kuten magnesiumbiglysinaattina ja jotkut sinkin muodot toimivat paremmin vastustuskyvylle, kun taas toiset muodot hiusten ja kynsien hyvinvoinnille.

Vinkki 3: Pidä taukoa ja välipäiviä ravintolisien kanssa

Muista pitää ravintolisien kanssa taukoja ja välipäiviä. Kehoa on hyvä herätellä ja aktivoida. Esimerkiksi naisille hormonitasapainoon suunnitellut ravintolisät toimivat parhaiten kuukautiskierron tietyissä vaiheissa, eikä niiden jatkuvasta nauttimisesta ole välttämättä edes hyötyä. Kuukautisten aikaan on hyvä antaa kehon puhdistua ja nauttia hormonitoimintaa tukevat ravintolisät vasta kuukautisten jälkeen kuurina muutaman viikon ajan. Naisten hormoniongelmat ovat aina yksilöllisiä ja niissä kannattaa konsultoida lääkäriä aina kun se on mahdollista.

Vinkki 4: Muista luonnonmukaisuus

Luontoäiti on älykäs ja pakkaa esimerkiksi sitruunaan ainesosia, joiden komponentit tukevat ja potensoivat toisiaan optimaalisesti. Nauti ravintolisäsi ja palauttavat valmisteet samalla periaatteella, mahdollisimman luonnollisessa ja synergiaa tukevassa muodossa. Suosi myös luomutuotteita, sillä mitä vähemmän elimistöä kuormitetaan keinotekoisilla aineilla, joista elimistön pitää pyrkiä eroon, sitä paremmin voit.

Vinkki 5: Kiitollisuus ja positiivisuus ovat suuria voimavaroja

Muista, että suurin osa ”lääkkeistä” löytyy sisältämme. Kun olemme rennossa, kiitollisessa ja positiivisessa tilassa, kehomme pystyy ottamaan ravintoaineita paremmin vastaan ja käyttämään niitä vaurioiden korjaamiseen ja uuden rakentamiseen.

Muistathan aina konsultoida ravintolisien käyttöön liittyvissä epävarmoissa tilanteissa lääkäriä tai muuta asiantuntijaa. Epäselvissä tilanteissa on hyvä myös mittauttaa ravinteiden tarve.

Tutustu Emilian Instagram-tiliin @docemilia. Lisätietoa Emilian podcastista ja kirjasta löydät osoitteesta docemilia.com.

Emilialta on ilmestynyt syksyllä 2020 uusi kirja: Rakkaus haltuun, WSOY, jossa hän jakaa ajatuksiaan kestävän ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden lisäämisestä.

Emilia Vuorisalon kirja Rakkaus haltuun

Edellinen artikkeli

NORDIQ Nutrition – suomalainen, lisäaineettomien ja puhtaiden ravintolisien suunnannäyttäjä

Seuraava artikkeli

Näin valitset vastuullisesti tuotetun suklaan

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: