2263 näytteilleasettajaa 76 eri maasta ja lähes 43.000 vierailijaa.
Ne tekevät Saksan Nürembergissä helmikuussa järjestetyistä Biofach-luomumessuista maailman suurimmat. Me luonnollisesti kävimme paikan päällä ja tässä terveiset…
Biofach-luomumessut
Pelkkä ajatuskin kahdeksan jalkapallokentän kokoisesta messukeskuksesta ja yli 2.000 näytteilleasettajasta kuulosti lähes mahdottomalta tehtävältä. Yhteistyökumppanien aiempien vuosien kokemuksista kuulleena olimme varanneet messuille reilusti aikaa, mutta tästäkin huolimatta messut pääsivät massiivisessa koossa yllättämään…
Kyseessä ensinnäkin ovat ammattilaismessut ja kauppias perheineen, mukaan lukien 5 kuukautinen Morris-poika, saivat heti saavuttaessa tehdä selontekoa retkensä tarkoituksesta. Kuultuaan, että tulimme Suomen suurimmasta luomutuotteiden verkkokaupasta olivat kovasti pahoillaan, etteivät tunteneet yritystämme ja toivottivat tervetulleeksi.
Ymmärrettävästi nuorikkomme keräsi hurjasti katseita osakseen ja hän toimikin loistavana keskustelunaloituksena eri osastoille saavuttessa. Messuilla oli myös esillä ainakin parikymmentä lastenruokavalmistajaa, joten Morrikselle riittää maisteltavaa vielä pitkään…
Montako niitä näytteilleasettajia olikaan...?
Ymmärrettävästi tuotteiden runsauden paljous alkoi ahdistaa viimeistään kolmannen hallin kohdalla, kun kävi selväksi ettei jokaisella ständillä voinut alkaa vaihtaa kuulumisia Suomen luomumarkkinoista tai haukkailla maistiaisia mitä herkullisimmista tuotteista. Myös tuotenäytteitä varten olisi perinteisen kangaskassin sijasta kannattanut varata golfbägi tai muu vedettävä kärry…
Gluteeniton, vegaani, raaka...
Tämän vuoden megatrendiä ei ollut messuilla vaikea huomata. TON-tuotteet kaikissa muodoissaan, erityisesti elintarvikkeissa. Gluteenittomat, laktoosittomat, kypsentämättämät, lisäaineettomat ja sokerittomat tuotteet tulvivat eri osastoilla. Silmiinpistävää oli erityisesti gluteenittomien tuotteiden äärimmäisen laaja edustus. Itse keliaakikkona voi vain hämmästellä tuotevalikoiman kirjoa, jota messuilla tuli vastaan. Gluteenittomien tuotteiden lisäksi myös vegaanituotteet olivat messuilla todella isosti esillä ja saksalaisten mukaan heillä veganismi on tällä hetkellä hurjassa nosteessa (aiheesta myöhemmin lisää) sekä luomu- ja raakajäätelöt.
Raaka-aineista puolestaan ylivoimaisesti suosituimpia olivat quinoa, hamppu ja kookos. Suomessa toistaiseksi tuntemattomampi moringa tuli myös monella osastolla vastaan… Superfoodit luonnollisesti olivat myös laajasti edustettuna. Itselle ehkäpä mielenkiintoisin tuttavuus olivat kuivatut heinäsirkat. Hyönteisistähän on povattu ratkaisua maailman nälänhätään ja ennustettu niiden tulemista myös suomalaisten ruokapöytään tulevina vuosina. Tätä nimenomaista, kuivattua heinäsirkkaa, ei toki ole tarkoitus sellaisenaan syödä vaan käyttää esimerkiksi leivonnasssa. Mitä makuun tulee niin heinältähän tuo maistui ja kivasti hampaissa rouskui. Henkilökohtaisesti en näe mitään syytä miksi näitä ei voisi ruoanlaitossa käyttää, ehkäpä se on se mielikuva lentävästä hyönteisestä, kun luo ennakkoluuloja aiheetta.
Luomuvettä!?
Kahjoin löytö messuilta oli kuitenkin luomuvesi. Luit oikein, LUOMUVESI. Lisätietoa… Myös muutamia suomalaisia yrityksiä oli messuille saapunut, kuten luomukauraa markkinoinut Fazer ja Helsingin Mylly sekä Hyvinvoinnin Tavaratalossakin myynnissä olevien Biokia-marjatuotteiden valmistaja Kiantama. Lienee sanomattakin selvää, että edustuksemme verrattuna Ruotsin, saati Tanskan luomuosastoihin oli aika vaatimaton. Valitettavasti.
Halli luonnonkosmetiikkaa
Biofach-messujen yhteydessä järjestettiin myös luonnonkosmetiikkaan keskittyneet Vivaness-messut. Alan suuret brändit, kuten Lavera, Madara, Melvita ja Weleda loistivat jostain syystä poissaolollaan… No, muita luonnonkosmetiikan tuotemerkkejä sen sijaan olikin edustettuna senkin edestä - iloksemme myös muutamia tuttuja suomalaisia, kuten Sophie la Giraffe ja Mellis. Myös kuukautiskuppeja valmistava Lunette oli hienolla, sinivalkoisella osastolla näyttävästi esillä.
Messuilla oli odotetusti esillä runsas määrä uutuustuotteita. Valitettavasti messujen säännöt kielsivät näitä kuvaamasta, joten kannattaa seurata niin blogiamme kuin Facebook-sivuamme niin saat ensimmäisenä kuulla, kun nämä hienot tuotteet ovat Suomestakin saatavilla!
Luonnonkosmetiikan lisäksi Vivanessissa oli esillä mm. uudistuvat Attitude-pesuaineet sekä niin monien toivoma ”Martta-sarja”. Kyseiseltä La Droguerue Eco-tuotemerkiltä löytyy erilaisia kodin puhdistusaineiden raaka-aineita, joista voit itse valmistaa omat puhdistusaineesi. How cool!
Kevättä ja erityisesti tulevaa vappua ajatellen mielenkiintoisin tuoteuutuus löytyi kuitekin Sonettilta, nimittäin luomusaippuakuplat!
Tutustuminen Nürembergin ja Würtsburgin myymälöihin
Messujen ohella kävimme luonnollisesti tutustumassa sikäläisiin ekomyymälöihin niin Nürembergissä kuin kotimatkan varrella olleessa Würtsburgissa. Kuten ehkä arvata saattaakin niin luomuvalikoimat yksin jo tavallisissa ruokakaupoissa olivat moninkertaiset suomalaisiin verrattuna - saati sitten luomuun erikoistuneissa, Ruohonjuuren tyyppisissä ekomarketeissa. Bongattiin me yksi ehta suomalainenkin tuote Dennis-luomukaupasta, nimittäin Linkosuon Luomu Ruisnapit.
Toinen suomalaisittain valitettava totuus on sikäläinen hintataso. Jos luomupaprika maksaa Saksassa vähemmän mitä meillä tavallinen niin onhan sen nyt p*kele. Näin luomukauppiaana sitä toivoisi, että suomalaisilla kaupoilla olisi mahdollisuus tarjota yhtä laajat ja hinnaltaan varteenotettavat valikoimat. Lupaammekin tehdä kaikkemme saadaksemme edes osan messuilta löydetyistä herkuista Suomeen, sekä samalla haastamme niin kaikki mahtavat yhteistyökumppanimme, kuin rakkaat kilpailijamme halpuuttamaan luomutuotteiden hintoja.
Lisää messukuulumisia on luvassa lähiaikoina, joten pysy kuulolla!
PS. lisää kuvasatoa löydät jo Instagramista!
Alunperin julkaistu 27.2.015 Hyvinvoinnin vanhassa blogissa.