Ubikinoni, energiantuottaja ja antioksidantti

Ubikinoni, energiantuottaja ja antioksidantti

Hyvinvoinnin Tavaratalo

Ubikinoni, eli koentsyymi Q10, eli CoQ10 eli Q10 (huh, rakkaalla lapsella on monta nimeä) on fysiologinen yhdiste, joka on vitamiinin kaltainen, rasvaliukoinen antioksidantti. Sitä on pieniä määriä useassa elintarvikkeessa, eniten sisäelimissä, lihassa ja soijaöljyssä. Pähkinöistä paras lähde on maapähkinät. Ubikinonia muodostuu myös ihmisellä pieniä määriä maksassa.

Ihmisen oma ubikinonin tuotanto heikkenee ikääntymisen, sairauksien ja joidenkin lääkkeiden vaikutuksesta. Ubikinonin määrä vähenee ihmisellä selkeästi jo hieman yli 20-vuotiaana (alle 30-vuotiaana), 40-vuotiaalle ubikinonin nauttiminen ravintolisänä tuo hyötyjä ja yli 50-vuotialle ubikinonilisä on jo merkittävä etu.

Ubikinonia tarvitaan solujen energian tuotannossa ja se muuttaa solun sisään saapuneen rasvahapon energiaksi. Ubikinonin tuottamaa energiaa käyttää mm. sydän ja aivot ja ubikinoni onkin hyvin tärkeä suoja kehollemme ajatellen sairauksia ja rappeutumista. Tiesitkö, että sydämesi lyö noin 100 000 kertaa päivässä? Siinä on jumppaa kerrakseen ja energiaa se tarvitsee pumppaamiseen koko ajan. Tämän lisäksi ubikinoni toimii myös antioksidanttina, joten se neutralisoi solussa mahdollisesti vapautuvan happimolekyylin energiaksi muuntumisen aikana.

Ubikinonin puute kehossa on hyvin yleistä. Yhtenä suurena tekijänä on runsas statiinien elikolesterolia alentavien lääkkeiden käyttö. Statiinit heikentävät ja estävät ubikinonin tuotantoa maksassa. Ubikinon lisäravinnekäyttö onkin erityisen tärkeää statiinilääkityksen aikana. Beetasalpaajat sekä diabeteslääkkeet vaikuttavat kehomme ubikinonituotantoon samalla tavoin, kuin statiinit. Unohtamatta ikääntymistä.

Myös urheilijat käyttävät ubikinonia perusaineenvaihdunnan vilkastumisen johdosta ja näin solut tuottavat nopeammin energiaa ubikinonin avulla. Urheillessa myös vapaita radikaaleja syntyy enemmän ja näitä myös ubikinoni estää. Ubikinonin määrä veressä ja kudoksissa voidaan mitata laboratoriotutkimuksin. Ravintolisänä otettu ubikinoni imeytyy vereen kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen kerran ubikinonin pitoisuus veressä nousee 6-8 tunnin kuluttua valmisteen oton jälkeen. Toisen kerran pitoisuus nousee 12-24 tunnin aikana. Ubikinonille ei ole virallista saantisuositusta, mutta sitä käytetään normaalisti ravintolisänä 30 milligrammasta 300 milligrammaan. 

 

Alunperin julkaistu 7.3.2014 Hyvinvoinnin vanhassa blogissa. 

Edellinen artikkeli

Vihreää voimaa vehnänoraasta!

Seuraava artikkeli

Perheen kanssa hortoilemaan

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: