Miten harjoitan mindfulnessia?

Miten harjoitan mindfulnessia?

Saara Aarnio

Tietoinen hyväksyvä läsnäolo eli mindfulness on ikivanha meditaation muoto, jonka tarkoituksena on juurruttaa sitä harjoittava tähän hetkeen. Hetkessä olemisella on lukuisia hyviä vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin. Näitä ovat muun muassa stressinsietokyvyn ja keskittymiskyvyn sekä unen laadun paraneminen.

Nykyään mindfulness-valmentajanakin tunnettu, entinen lumilautailija Aleksi Litovaara kirjoitti helposti lähestyttävän oppaan mindfulnessin hyödyntämisestä stressin hallinnassa ja palautumisessa. Koostimme tähän artikkeliin lyhyesti Litovaaran vinkkejä mindfulnessin harjoittamiseen.  

Mindfulness-opas aloittelijoille

Litovaaran mukaan: "Oppaan tarkoitus on antaa tiivis yleiskuva siitä, mitä mindfulness – tietoinen hyväksyvä läsnäolo – on ja mitä se ei ole. Mindfulness-taitoja voi oppia harjoittelemalla ja harjoituksista on oppaassa muutama esimerkki. Lisäksi sivutaan tieteellisiä tutkimuksia mindfulnessin hyödyistä ja esitellään vinkkejä lisätiedon hankkimiseen."

Lue koko opas täältä >>

Vinkit mindfulnessin harjoittamiseen

Voit tehdä mindfulness-harjoituksia missä, miten ja milloin vain, esimerkiksi arjen askareiden yhteydessä tai hiljaa yksiksesi istuen. Oppaasta löydät hyviä valmiita harjoituksia, ja alta voit lukea neljä vinkkiä, jotka sinun on hyvä käydä läpi ennen harjoittelun aloittamista.

Vinkki 1: Ennen harjoitusta, päätä harjoitukseen käyttämäsi aika ja sitoudu olemaan hyväksyvästi läsnä tämä aika.

Vinkki 2: Hyväksy asiat sellaisena kuin ne ovat ja anna asioiden olla niin kuin ne ovat. Hyväksy myös itsesi juuri sellaisena kuin olet.

Vinkki 3: Pidä yllä ryhdikäs ja valpas asento. Mindfulness-harjoituksen aikana on tarkoitus olla aktiivisesti läsnä, ei vaipua uneen. 

Vinkki 4: Voit tehdä harjoituksia istuen tai seisten. Tärkeintä on, että ryhtisi on hyvä ja hengitys kulkee kehossa rennon luontevasti. Anna käsien laskeutua pehmeästi syliin tai vartalon viereen. Suuntaa katse alaviistoon ja anna näkökentän pehmentyä tai sulje silmäsi kevyesti. Sinun ei tarvitse tuijottaa mitään tiettyä pistettä. Suu voi olla hieman auki, jotta leukasi löytää hyvän asennon.

Rauhoittavia läsnäolon hetkiä itsesi kanssa!

Edellinen artikkeli

Hiljenny intuitiivisen kirjoittamisen avulla – viisi valittua harjoitusta

Seuraava artikkeli

Miksi etsimme elämän tarkoitusta

1 kommentti

  • Todella hyödyllinen artikkeli varsinkin näin hektisessä yhteiskunnassa.

    Anneli Kaikkonen

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: