Hiljenny intuitiivisen kirjoittamisen avulla – viisi valittua harjoitusta

Hiljenny intuitiivisen kirjoittamisen avulla – viisi valittua harjoitusta

Sanna-Mari Pöyry

Intuitiivinen kirjoittaminen on hyvinvointia lisäävä harrastus ja taito, jota voi oppia. Intuitiivisessa kirjoituksessa pidetään kaikki aistit avoinna tarkkanäköisiä havaintoja varten. Kirjoittaminen tapahtuu rentoutuneessa mielentilassa. Intuitiivinen kirjoittaminen selkiyttää epämääräisiä kokemuksia ja eheyttää. Mieltä kuormittavat tunteet ja tapahtumat saavat purkautua. Intuitiivinen kirjoittaminen parantaa itsetuntemusta, minkä vuoksi sillä on kasvattava vaikutus. Kokosimme artikkeliin viisi valittua intuitiivisen kirjoittamisen harjoitusta.

Harjoitus 1: Kirje tulevaisuuden itsellesi

Kirjoita kirje tulevaisuuden itsellesi kahdenkymmenen vuoden päähän. Voit halutessasi kuvitella eläväsi vaikka 120-vuotiaaksi, sillä ei ole nyt merkitystä. Ajattele kirjoittavasi rakkaimmalle ja läheisimmälle ystävällesi, jolle voit uskoutua kaikesta. Tiedät, että hän auttaa. Kerro, mitä sinulle kuuluu. Kuvaile päällimmäisenä mielessäsi olevia asioita. Kirjoita, miltä sinusta tuntuu ja mitä toivoisit tapahtuvaksi. Jos jokin asia vaivaa mieltäsi, voit kirjoittaa sen kirjeeseen.

Kun olet saanut kirjeen valmiiksi, lue se ääneen itsellesi. Voit tehostaa harjoitusta lukemalla kirjeen peiliin katsoen. Lukemisen jälkeen sulje kirje kirjekuoreen, ja talleta. Voit kirjoittaa kuoren päälle päivämäärän vuosien päähän. Saat avata kirjeen aikaisintaan tuona päivänä. Säilytä kirjeesi ja lue se, kun asettamasi päivämäärä on käsillä.

Harjoitus 2: Rakkauskirje menneisyyden tärkeälle henkilölle

Muistatko vielä nuoruuden huuman ja ensirakkauden? Ehkä hän oli oikea ihminen, rinnakkaisluokan oppilas tai joku opettaja, johon olit kaukoihastunut. Ihastus voi olla myös julkisuuden henkilö tai erityisiä väristyksiä herättänyt supersankari. Palaa tuohon tunteeseen, elämäsi ensimmäisiin romanttisen rakkauden poltteisiin.

On aika ottaa rohkea askel ja kirjoittaa rakkauskirje menneisyyden ihastuksellesi. Kerro, mikä hänessä oli ihaninta. Voit kuvailla, millaisia tunnelmia hänen ajattelemisensa herätti ennen ja herättää nyt. Jos jokin on hauskaa, kuvaile sitäkin. Kerro myös siitä, millaisia unelmia sinulla oli hänestä. Ehkä halusit tietämättäsi säilyttää turvallisen välimatkan, ja ihastuit siksi saavuttamattomaan elokuvasankariin. Tai haaveilit, että naapuriluokan poika ottaisi sinua kädestä ja veisi kävelylle.

Harjoitus aktivoi nuoruusmuistoja. Älä hämmästy, jos kirjoittamisen jälkeisinä päivinä tavoitat unohduksissa olleita muistoja. Voit ottaa niistä ilon irti, ja kirjoittaa intuitiivisesti muistellen kaikesta sykähdyttävästä ja ilahduttavasta, mitä mieleesi nousee.

Harjoitus 3: Ajatus, joka pitää käsitellä

Hiljenny hetkeksi. Sulje silmäsi. Kuuntele, miltä sinusta tuntuu. Tarkkaile mielessäsi liikkuvia ajatuksia ja suhtaudu niihin neutraalisti. Katsele ja kuuntele sisäänpäin. Huomaa hyväksyen ja rauhassa kaikki, mitä sisäisyydessäsi tapahtuu.

Seuraavaksi kirjoita paperille otsikko ”Ajatus, joka pitää käsitellä”. Voit aloittaa tekstin lauseella ”Minun pitää käsitellä ajatus/huoli/pelko/toive/unelma siitä, että…” Jatka kirjoittamista. Älä sensuroi. Kun olet kirjoittanut puolesta sivusta yhteen sivuun, olet todennäköisesti päässyt jo kiinni työstämistä kaipaavasta asiasta. Jatka kirjoittamista.

Kerro, miksi kyseinen asia on käsiteltävä. Tämän jälkeen voit kuvailla, millaisia ratkaisuvaihtoehtoja siihen liittyy. Miten asiat voisivat mennä yhtäältä, miten toisaalta?

Lopeta kirjoitus kuvailemalla, millaista ratkaisua toivot. Voit tarkentaa, millaista toimintaa se sinulta edellyttää. Parhaillaan olet löytänyt tavan ratkaista mieltä vaivannut ajatus, ja laatinut toimintasuunnitelman asian ratkaisemiseksi. Jos näin ei käy, älä ole huolissasi. Ratkaisu nousee kyllä mieleesi myöhemmin.

Harjoitus 4: Toiveuni

Aloita toiveuneen liittyvä intuitiivinen kirjoitustehtävä rentoutusharjoituksella. Sulje silmäsi, hengitä hitaasti sisään palleaan saakka kahdeksaan laskien. Puhalla hitaasti ulos viiteen laskien. Toista kymmenen kertaa. Anna lihasjännitysten laueta. Päästä irti mieltä työstävistä ajatuksista ja tehtävistä. Nyt ei ole niiden aika.

Ryhdy kirjoittamaan rentouduttuasi täysin. Kirjoita siitä, kuinka nukut ihanassa, parhaassa mahdollisessa vuoteessa. Kuvaile vuodetta ja sitä, miltä se tuntuu. Minkä väriset ja minkä tuntuiset petivaatteet vuoteessa on? Millainen on huoneen lämpötila – entä tuoksut? Kuuletko jotain rauhoittavaa ääntä, kuten veden solinaa, hiljaista munkkien laulua tai aaltojen lyömisen rantaan? Kuvaile kaikkia aisteja käyttäen.

Etene kirjoittamaan suloisesta väsymyksestä, joka alkaa kutsua sinua uneen. Eläydy ja kirjoita tajunnanvirralla, miten nukahdat, miltä se tuntuu ja millaisia unia näet ensimmäiseksi. Seuraavaksi näet toiveunta.

Älä suunnittele kirjoittamista etukäteen. Kirjoita siitä, millainen toiveuni on. Mitä siinä tapahtuu, keitä henkilöitä unessa on ja millaisia taitoja sinulla on. Voit aloittaa sanoilla ”näen toiveideni täyttymyksen unessa, kun…” Anna tekstin virrata vapaasti. Kirjoita niin pitkään kuin tekstiä tulee.

Harjoitus 5: Tekisinkö elämänmuutoksen

Viimeinen harjoitus vie sinut intuitiiviselle matkalle uinuviin unelmiisi. Kriittisyyttä tai järkeilyä ei tarvita. Heittäydy, haihattele hulvattomasti, anna iloisten mielikuvien tulvia sisältäsi.

Eläydy ajatukseen lauantai-illasta. Olet käynyt saunassa, ja istut puhtoisena nauttimassa ravitsevaa, herkullista iltapalaa. Olet tehnyt loton ja tarkistat lottoriviä. Juontaja kuuluttaa voittonumerot.Tarkistat ne rutiininomaisesti, keskittymättä asiaan sen tarkemmin.

Sydämesi pompahtaa. Ei voi olla! Syke nousee, epäuskoinen riemu alkaa täyttää rintakehääsi. Tarkistat uudelleen. Ja uudelleen. Huudat paikalla olevat läheisesi tarkistamaan lottorivin ja kuponkisi. Kyllä, sinua on onnistunut järisyttävästi! Olet voittanut loton pääpotin! Summa on häkellyttävän suuri, suorastaan rajaton.

Ryhdyt unelmoimaan tulevaisuutta – elämääsi ja rahan käyttöä. Muista; ei järkeilyä. Kirjoita suunnitelmaa siitä, mihin kohteisiin rahaa käytät. Jatkatko nykyistä elämääsi näin, vai voisitko kenties muuttaa jotain – nyt kun kaikki on taloudellisesti mahdollista. Entä ihmissuhteet; luotko uusia, jätätkö taaksesi vanhoja?

Kirjoita myös muusta kuin rahasta. Kirjoita, mistä voisit elämässäsi luopua, mitä haluaisit säilyttää. Anna tekstin virrata mahdollisimman vapaasti, ilman että yrität tehdä järkeviä ratkaisuja tai kulttuurisesti hyväksyttyjä valintoja. Kirjoita sydämesi pohjasta tietäen, ettei kukaan tule koskaan näkemään suunnitelmaasi tai tietämään siitä.

Harjoitus voi johdattaa sinut syvemmälle elämänarvoihisi, herättää uusia unelmia tai vahvistaa vanhoja. Pääset tarkastelemaan elämääsi seikkaperäisesti. Voit halutessasi säilyttää tekstin ja palata siihen myöhemmin. Voit ehkä tarkkailla, voisiko joitain elämänmuutoksia tehdä ilman lottovoittoakin. Monia voi. Elämä on nyt, elettävänä.

Edellinen artikkeli

Luonnon hoivaa – viisi näkökulmaa green careen

Seuraava artikkeli

Miten harjoitan mindfulnessia?

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: