Hyvis 15 vuotta

Hyvis 15 vuotta

Tomi Kottonen

Mistä kaikki sai alkunsa? 15-vuoden yrittäjäuran aikana tätä on kysytty minulta lukuisat kerrat ja monen monta kertaa olenkin löytänyt itseni lavan edestä kertomassa tarinaa niin muille yrittäjille kuin verkkokauppakollegoille. Vastaus kysymykseen on, että vahingosta, kuten monet muutkin hyvät ideat!

Hyvis saa alkunsa

Eletään vuotta 2002, jolloin harvalla meistä oli internet edes kotona – puhumattakaan että kännykässä. Myin tuohon aikaan pirkanmaalaisen pientuottajan kuusenpihkavoidetta silloisille luontaistuotekaupoille, mutta myyntiäkin suurimmaksi haasteeksi muodostui löytää heidän yhteystietoja 800-sivuisen mustakantisen Yritystelen syövereistä.

Tästä syntyi ajatus Luontais.info verkkoportaalista, joka hetkeä myöhemmin näki päivänvalon ja josta löytyi niin Suomen luontaistuotekaupat, luontaishoitolat sekä esittelyt niin näiden tuotteista kuin palveluistakin.

Näihin aikoihin alettiin nähdä ensimmäisiä verkkokauppoja myös luontaistuotealalta. Vuonna 2004, kun lokakuun 4. päivä avasimme Hyvinvoinnin Tavaratalon, olimme tiettävästi vasta kolmas alan verkkokauppa. 6 minuuttia myöhemmin saimme ensimmäisen tilauksen – Hyvis on syntynyt!

Ensimmäiset brändit, joita valikoimista löytyivät olivat Tri Tolonen, Dr.Hauschka ja Weleda – joita muuten myymme vielä tänäkin päivänä!

Frantsilaa on ollut valikoimissamme jo kauan!

Sata ja yksi tarinaa

15 vuoteen on mahtunut lukematon määrä hienoja kohtaamisia, tapahtumia, merkkipaaluja ja hauskoja tarinoita. Yleisön pyynnöstä tässä muutamia ikimuistoisimpia, jotka vielä tänäkin päivänä saavat hymyn huulille.

Perjantaiviinit

Monet tarinat ajoittuvat yrityksemme alkuajoille, jolloin pienellä työporukalla vietimme tiiviisti aikaa niin töissä kuin vapaa-ajalla – näiden usein sekoittuessa toisiinsa. Perjantaisin, kun asiakastilaukset oli saatu hoidettua, meillä oli tapana porukalla suorittaa varaston viikkosiivous ja samalla korkata perjantainen punaviinipullo. Traditio, jonka perään vieläkin kuulee kyseltävän 😁 Toisinaan siivottavaa riittikin aamun pikkutunneille asti.

Kaiken voi koota väärinpäin

Yrityksen alkuvuosina muutimme parin vuoden välein varastotilojen käydessä aina ahtaaksi. Tuolloin varastohyllyjen, vaatekaappien ja muiden kalusteiden kokoamisesta vastasi allekirjoittanut isänsä kanssa. Geneettinen lahjakkuutemme koota kaikki ensin väärin päin on vuosien saatossa pidentänyt läsnäolijoiden ikää tuntuvasti.

Yhden muuton kohdalla saimme hienon idean tilata vaatekaappeja, joita mainostettiin, ettei kasaamiseen tarvita yhden ainoata ruuvia tai mutteria. Kahden tunnin taistelun ja useamman olusen jälkeen ehdimme jo toivoa, että kunpa edes pari ruuvia olisi ollut. Jaakko korjatkoon tiedon, mutta käsittääkseni edelleen varastomme sosiaalitiloista löytyy vaatekaappeja, joissa ovet on asennettu ylösalaisin sekä kaappeja, joissa on kaksi lattiaa vaan ei kattoa.

Kaikkea paskaa sitä netissä myydäänkin

Tämä legendaarinen lausahdus kuultiin, kun saimme netistä tilatun leuanvetotangon, joka osoittautui kiinnitysosiltaan täydeksi ritsaksi. Meillä vuosia vuosia sitten myynnissä olleiden paristokäyttöisten minihierojien kohdalla olisi rehellisesti voinut todeta samaa. Lopulta meidän oli pakko testata kaikki varastossa olleet sadat minihierojat, jotta näitä uskallettin asiakkaillemme toimittaa.

Punaista riisiä

Kiitos rakkaan kielemme väärinymmärryksiltä ei aina voi välttyä. Kerran minulta kysyttiin, että löytyykö valikoimista punaista riisiä. Sen enempää ajattelematta tarjosin kysyjälle punariisiä, kun hän taas oli tarkoittanut punaista riisiä.

Aneeminen suolatuikku

Suolatuikuista on vuosien varrella saatu mitä hauskimpia yhteydenottoja. Eräs asiakkaamme palautti osan saamistaan suolatuikuista saatesanojen kera ”Nämä näyttävät aneemisilta. Voisinko saada terveemmän punan omaavia?”. Huumori on vaikea laji, mutta kyllä tuolloin teki mieli lähettää korvaavien suolatuikkujen kanssa rautatabletteja.

Toinen mieliin jäänyt tapaus oli, kun asiakkaamme oli pessyt pölyttyneen suolatuikun astianpesukoneessa ja ihmetellyt mihin se pesun myötä oli kadonnut…

Tavoitehipsterit

Hyviksellä on ollut kokeilemisen salliva kulttuuri kautta historian, josta yhtenä hienona muistona Nutrilett-kampanjamme, jonka yhteydessä jaoimme Pierre Robertin ”tavoitehipstereitä”. Yksi kaikkien aikojen parhaita kampanjoitamme ja monen monta hersyvää naurunremakkaa.

Yhtä loistokas ei ollut samanaikainen kampanjamme täytetyistä shampanjanmakuisista pääsiäismunista…

Pestään suu saippualla

Verkkokauppamme valikoimasta löytyy tänä päivänä lähes 6.000 tuotetta yli 400 brändiltä. Ennen kuin tuote päätyy asiakkaidemme tilattavaksi käymme ehdotettuja tuotteita raadin kesken läpi. Kaikenlaista olemme päässeet maistamaan, mutta sitä ilmettä ja hetkeä, kun eräs raatilaisemme meni maistamaan suklaasaippuaa emme voi nauramatta sivuuttaa.

lastauslaiturilla Hyviksen paketteja.

Miljoona miljoona pakettia

15 vuoden aikana olemme toimittaneet lähes miljoona pakettia asiakkaillemme niin kotimaahan kuin ulkomaille. Rakkaat asiakkaamme ovat meille kaikki kaikessa ja kautta historian olemme halunneet palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Monia asioita ja palveluita olemme olleet testaamassa ensimmäisten joukossa ja monissa trendeissä vuosia tai jopa vuosikymmenen etuajassa. Tämän hetken trendikkäintä liikuntavälinettä, hulavannetta, myimme vuosina 2010-2011.

Viime vuonna Hyvinvoinnin.fi valittiin Kaupan Liiton teettämässä kuluttajatutkimuksessa Suomen 5. arvostetuimmaksi verkkokaupaksi – tästä tunnustuksesta olemme äärimmäisen otettuja ja kiitollisia.

Saamme vuosittain tuhansia yhteydenottoja ja palautteita, joihin kaikkiin vastaamme henkilökohtaisesti. Oli viestisi risu, ruusu, kehitysehdotus tai vaikka kesäterveiset (kiitokset erityisesti kaikille postikortteja lähettäneille!) niin otathan jatkossakin rohkeasti meihin yhteyttä!

Maailmanvalloitukseen

Suomi tunnetaan maailmalla upeasta, puhtaasta luonnosta ja sen huikeista antimistaan. Onkin ilo ja kunnia saada tehdä yhteistyötä niin monien upeiden suomalaisten luonnonkosmetiikan, luomuruoan ja terveystuotteiden brändien ja tuotteiden parissa, joille uskomme löytyvän kysyntää myös maamme rajojen ulkopuolella.

Yksi pitkäaikainen haaveemme toteutui, kun avasimme helmikuussa kansainvälisen TheArcticPure.com-verkkokauppamme. Vaikka hädin tuskin olemme vielä tehneet lähtöselvitystä tällä pitkällä maailmanvalloitusmatkalla niin olemme toimittaneet tilauksia mm. Australiaan, Kiinaan, Japaniin, Thaimaaseen ja Brasiliaan.

Eikä siinä vielä kaikki

Viikonloppuna järjestettävillä I Love Me-messuilla lanseerasimme Hyviksen Annosjakelu-palvelun. Ideahan on monille varsin tuttu jo apteekeista, joista vastaavaa palvelua saa reseptilääkkeille. Hyviksen verkkokaupasta voit ostaa päivittäisiin annospusseihin pakattuna suosittuja Puhdas+ vitamiineja. Annospussit auttavat sinua muistamaan vitamiinien päivittäisestä käytöstä ja ne on myös helppo ottaa mukaan matkalle. Onpa tähän liittyen jo vinkattu, että paras tapa saada meidät miehetkin syömään päivittäiset pillerinsä.

Lopuksi haluan vielä lämpimästi kiittää meidän upeaa henkilöstöä, tavarantoimittajia sekä kaikkia yhteistyökumppaneitamme, jotka ovat mahdollistaneet nämä huikeat 15 vuotta. Kiitos!

Terkuin,
Tomi, Hyvikseltä
perustaja

Varastometrejä on kuulut varastoomme aina monta.

Laaduntarkistusta

Edellinen artikkeli

Annosjakelu – uusi tapa hankkia vitamiinit säännöllisesti

Seuraava artikkeli

Lakkovaikutukset Hyviksellä

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: