Opi asettamaan motivoiva tavoite

Opi asettamaan motivoiva tavoite

Sanna-Mari Pöyry

Motivoivan tavoitteen asettaminen ei ole vaikeaa. Silti se ei aina onnistu. Kokosimme yhteen seikkoja, joista huolehtimalla voimme asettaa motivoivia tavoitteita. Motivoiva tavoite on realistinen ja haluttava. Se kytkeytyy arvoihimme. Motivoivaan tavoitteeseen voidaan yhdistää sisäistä motivaatiota ruokkivia keinoja, joilla matkaamme tavoitetta kohti. Kun tiedämme tavoitteemme ja keinot siihen pääsemiseksi, kannattaa toiminta aikatauluttaa. Näin olemme luoneet toimintasuunnitelman motivoivan tavoitteen ympärille.

Motivoiva tavoite on realistinen ja haluttava

Tavoitteeseen pyrkimiseen tarvitaan motivaatiota. Motivaation avulla tavoitetta kohti suuntautuva toiminta pysyy yllä. Motivoiva tavoite on realistinen. Siis sellainen, jonka uskot pystyväsi saavuttamaan. Motivoiva tavoite on sellainen, jonka todella haluamme saavuttaa. Se on innostava, riittävän haastava ja kuitenkin realistinen.

Parhaat tavoitteet on johdettu unelmista. Siksi voi olla paikallaan käyttää aikaa leikilliseen unelmointiin ja innostavien haaveiden luomiseen. Kun pohdimme, miten voimme saavuttaa unelmamme, motivoivia tavoitteita alkaa syntyä itsestään.

Motivoiva haave ja siitä johdettu tavoite saavat sydämemme läikähtämään lämmöstä, sekä mielemme täyttymään innosta ja toimintavalmiudesta. Erityisesti sellaiset unelmat, jotka liittyvät tärkeimpiin arvoihimme, ovat avain motivoivien tavoitteiden lähteille. Minkä asian, aatteen tai ihmisryhmän puolesta sinä olisit valmis työskentelemään tässä elämässäsi? Kun kytkemme tavoitteemme tällaisiin asioihin, käsillämme on useita motivoivia tavoitteita.

Löydä sisäinen motivaatio

Kun asetamme tavoitteen, sen on oltava aidosti haluttava meille. Se on mahdollista silloin, kun tavoite kumpuaa sisältämme. Se ei ole puolison, ystävän, lääkärin tai yleisten suositusten paineesta omaksuttu. Motivoiva tavoite on sellainen, joka kytkeytyy sisäiseen motivaatioomme. Kun tiedämme tavoitteemme, voimme alkaa suunnitella keinoja tavoitteen saavuttamiseksi.

Keinot tavoitteen saavuttamiseksi voivat motivoida tai olla motivoimatta. Kun haluamme löytää kestävän motivaation, meidän kannattaa etsiä sitä sisältämme. Sisäisen motivaation ruokkimiseen tarvitaan oikeanlainen ympäristö. Kun haluat motivoitua toden teolla, kannattaa miettiä, milloin olemme viimeksi tehneet jotain palkitsevaa, innostavaa ja motivoivaa. Mistä tuo energia kumpusi?

Luo puitteet sisäiselle motivaatiolle

Sisäiseen motivaatioon voidaan vaikuttaa. Siihen liittyy kolme olosuhdetekijää, jotka kannattaa tiedostaa. Kun haluamme löytää motivoivat keinot tavoitteemme saavuttamiseen, meidän on ensinnäkin huolehdittava, että keinot ovat meille haluttavia. Esimerkiksi, emme motivoidu sisäisesti harrastamaan liikuntaa siitä, että muut ihmiset kehottavat meitä liikkumaan. Näin voi kyllä syntyä ulkoista motivaatiota, mutta se ei kanna pitkälle.

Kun tavoitteen saavuttaminen on meille tärkeää, ja olemme itse saaneet valita keinot tavoitteeseen pääsemiseksi, motivoidumme. Kannattaa pohtia, miksi haluamme tietyn tavoitteen saavuttaa. Otamme itse täyden vastuun tavoitteen asettamisesta ja siihen pyrkimisestä. Toteutamme autonomisuuttamme.

Toiseksi, meidän tulee kokea olevamme riittävän päteviä saavuttamaan tavoitteen. Meillä on tarvittavat tiedot ja taidot, joita maaliin pääsemiseen tarvitaan. Kolmanneksi, tavoitteeseen pyrkiminen yhteisössä on palkitsevampaa ja motivoivampaa kuin muista erilleen jääminen. Jos saamme tyydyttää kuulumisen tarvettamme samalla, kun tavoittelemme päämääräämme, on sisäisen motivaation herääminen todennäköisempää. Mistä sinä voisit löytää ryhmän, joka tavoittelee samaa tavoitetta? Kuinka voisitte onnistua yhdessä?

Aikatauluta tavoite

Tavoitteeseen pääseminen kannattaa purkaa auki. Millä keinoilla pääsemme päämääräämme? Kun olemme purkaneet auki tien tavoitteeseen, kirjoittaneet ylös tavoitteen ja keinot sen saavuttamiseksi, meidän kannattaa aikatauluttaa toimintaamme. Lisättyämme tavoitteen saavuttamiseen päivämäärän, meillä on käsillämme toimintasuunnitelma. Tämän jälkeen meidän tarvitsee vain ryhtyä toteuttamaan sitä.

Edellinen artikkeli

Tietoisuustaidot tunteiden hallinnassa – kolme harjoitusta vaikeiden tunteiden kohtaamiseen

Seuraava artikkeli

Ajanhallintaa ruuhkavuosiin - viisi vinkkiä parempaan arkeen

1 kommentti

  • Hyvä juttu 😊!

    Elina Kaukonen

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.

Robottiesto: