Väsymystä? Sydämentykytystä? Hiustenlähtöä? Painonnousua?

Väsymystä? Sydämentykytystä? Hiustenlähtöä? Painonnousua?

Birgit Stenroos

Jos sinua piinaa jatkuva väsymys, alakulo, viluinen olo ja kylmät väreet, saatat sairastaa tietämättäsi kilpirauhasen vajaatoimintaa. Hypotyreoosi syntyy, kun kilpirauhanen ei enää pysty tuottamaan riittävästi kilpirauhashormoneja. Jos oireisiin kiinnitetään huomiota jo ajoissa, voidaan lievä kilpirauhasen vajaatoiminta mahdollisesti korjata normaaliksi ilman varsinaisia lääkkeitä. Tässä ovat tärkeänä tekijänä elämäntavat, ruokavalio ja ravintolisät.

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Koska kilpirauhanen tuottaa hormoneja, jotka vaikuttavat jokaiseen tärkeään elimeen sekä joka ikisen solun aineenvaihduntaan ja korjaukseen, ei ole yllätys, että vajaasti toimiva kilpirauhanen voi aiheuttaa monenlaisia oireita, kuten saamattomuutta, henkistä väsymystä, näköhäiriöitä, päänsärkyä, masennusta, ummetusta ja sydämentykytystä. Keskeisiä oireita ovat sitkeä painonnousu, alhainen perusruumiinlämpö, kylmät kädet ja jalat, kuiva iho, hiustenlähtö ja käheä ääni. Koska oireet tulevat usein hitaasti ja salakavalasti, ihminen tottuu niihin eikä välttämättä yhdistä niitä sairauteen.

Vinkkejä ruokavalioon

Gluteeniton ruokavalio on monilla osoitettu normalisoivan kilpirauhasen tilaa joko liika- tai vajaatoiminnassa. Ruokavaliossa kannattaa suosia runsaasti raakaravintoa – niin marjoja, hedelmiä kuin vihanneksia. Hyvien proteiinin lähteiden suosiminen on oleellista kilpirauhaselle tärkeän tyrosiiniaminohapon saamiseksi. Hyvä proteiinin lähde on muun muassa rasvainen kala joka sisältää runsaasti myös omega-3 rasvahappoja. Tutkimuksissa on osoitettu, että omega-3 rasvahapot ja etenkin etenkin EPA, voi estää tietyntyyppistä kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Ravintolisät ja kilpirauhanen

Jodi on kilpirauhasen toiminnalle välttämätön ja sen puute voi aiheuttaa kilpirauhasen toiminnan häiriöitä. Jodi on olennainen T3- ja T4-hormonin rakennusosa ja sen puutteella on yhteys kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Jodia tarvitaan kehon jokaisen solun ja elimen optimaaliseen toimintaan. Kilpirauhasen lisäksi esimerkiksi aivot, rintarauhaset, munasarjat ja lisämunuaiset tarvitsevat jodia. Ruoasta ei välttämättä saa riittävästi jodia ja sen puute onkin yleistä. Merilevä on hyvä jodin lähde. Virallinen saantisuositus jodille on 150 μg/vrk , joka on usein riittämätön määrä. Jodin saannin turvallisena rajana aikuisilla pidetään 600 μg/vrk.

Seleeni vastaa aktiivisten kilpirauhashormonien tuotannosta ja säätelystä. Seleenin puutos voi myös pahentaa jodin puutoksen tai jodin liikasaannin vaikutuksia. Lisäksi seleenistä on ollut apua kilpirauhasen tulehduksissa. Sinkin puute hidastaa tyroksiinin vapautumista kilpirauhasesta verenkiertoon.

Tyrosiini on aminohappo, joka tukee sopeutumista stressaaviin tilanteisiin vaikuttaen piristävästi ja energiaa lisäävästi.

Vuoden tehokkain uutuus kilpirauhaselle

Biomedin TH Daily -kapselit sisältävät synergisen sekoituksen yrttejä ja ravintoaineita, jotka on suunniteltu tukemaan kilpirauhasen terveyttä. Kapselit sisältävät jodia, seleeniä, sinkkiä, L-tyrosiinia, A-vitamiinia, B1 ja B3-vitamiinia, C-vitamiinia, Siperian Ginsengiä sekä lakritsanjuurta.

Edellinen artikkeli

A-vitamiinin puutos voi johtaa näön heikkenemiseen ja limakalvojen vaurioihin

Seuraava artikkeli

Hengästymistä ja väsymystä? Tutkituta veren rauta-arvot

Jätä kommentti

Huomioi, että luemme kaikki kommentit ennen julkaisua, koska haluamme pitää blogimme asiallisena.